פונדיצ'רי, הודו

פונדיצ'רי, הודו

פונדיצ'רי היא "מובלעת" צרפתית בתוך ים של הודים דוברי אנגלית. פונדיצ'רי הייתה מושבה צרפתית עצמאית בתוך הודו שרובה הייתה תחת שלטון הכתר הבריטי. פונדיצ'רי נותרה מושבה עצמאית עד שנת 1961 והמשיכה להתנהל בנפרד מהודו על אף שהאנגלים והצרפתים כבר עזבו את האזור ותם עידן הקולוניאליזם.  הצרפתים עזבו את פונדיצ'רי בשנת 1947 אבל האזור המשיך להיות מנוהל באופן עצמאי על ידי ההודים דוברי הצרפתית עד שנת 1961 וגם היום נחשב האזור לטריטוריה נפרדת המוקפת במדינת טאמיל נאדו ההודית אך אינו משתייך לו באופן ישיר.
 
העיר פונדיצ'רי היא עיר קולוניאליסטית נפלאה הנמצאת על חוף הים בצד חופיה המזרחיים של הודו. שנות השלטון הצרפתי ניכרות היטב ברחובותיה של פונדיצ'רי . הרחובות מאופיינים בבתים נמוכי קומה ולבנים לצד קתדראלות וכנסיות הבנויות בסגנון אירופאי אופייני. סגנון הבנייה מזכיר את הערים האירופאיות  עם ניחוחות מזרחיים אוריינטליים- שילוב מעניין שבין מזרח למערב.
 
המקומיים דוברים צרפתית על בורייה (והאמת זה מאוד מוזר להיתקל בהודים דוברי צרפתית), ברחובות תוכלו להיתקל בלא מעט מנטאליות צרפתית- הרחובות נקיים ולא הומים, אין רוכלים ברחובות, יש הרבה מסעדות צרפתיות עם אוכל צרפתי מסורתי ואפילו לא קשה למצוא כאן באגט וקרואסון על הבוקר…
 
פונדיצ'רי היא גם מרכז רוחני חשוב בו פועל האשראם של סרי אורובינדו וחברתו לחיים "האם" (בת זוגו הצרפתייה שפיתחה איתו את המקום וההגות שעומדת מאחוריו). מדובר על מרכז רוחני חשוב של שני אנשי הרוח הללו שהאמינו בצורך לשלב שיטות מדיטציה שונות, יוגה עם לימודי תרבות ומדע מערביים. השניים נפטרו מזמן (אורובינדו עצמו בשנות ה-50 ו"האם" בשנות השבעים) וקבורים בחצר האשראם אך מורשתם ממשיכה להתפתח על ידי מקומיים ומתדבים במקום שמעבירים בו סדנאות מדיטציה, יוגה, מקיימים בו שיעורים בנושא מדע ועורכים בו הרצאות ומופעי תרבות ותיאטרון.
 
לאורך חופה המזרחי של פונדיצ'רי פרוסה טיילת נפלאה ואירופאית להפליא. נעים לטייל לכל אורכה בעיקר כשלא חם, לעת ערב ולצפות בשובר הגלים היפה. לאורך הטיילת בתי קפה המגישים אוכל צרפתי מסורתי (ממש אווירה של חצי פאריס). חופי הים של פנדיצ'רי אינם בתוך העיר ומרוחקים מרחק של כ-6 קילומטרים מצפון ומי שרוצה להגיע אליהם הדרך המומלצת היא או באמצעות השכרת אופניים (יש בשפע במרכז פונדיצ'רי) או בהשכרת קטנוע.
 
לא הרחק מפונדיצ'רי קיים הכפר העתידני אורוביל (המקום מרוחק כ-6 ק"מ מפונדיצ'רי) מדובר על סוג של מרכז רוחני מפוזר על מספר התיישבויות כפריות שכיום מונה כ-1900 תושבים המגיעים לאזור מ-35 מדינות שונות. מדובר על מעין כפר עתידני פרי חזונה של האם ממשיכת דרכו של האשראם סרי אורובינדו, על הקילה משותפת של אנשים מכל העולם שיוכלו לקיים אורח חיים משותף. במקום יש הרבה אטרקציות בעיקר על טהרת המדיטציה היוגה ולימודי הרוחניות.

מה כדאי לראות ולעשות בפונדיצ'רי

אזור הטיילת של פונדיצ'רי הוא אזור נפלא לשעות הערב, יש כאן מסעדות נפלאות וקו אופק קסום אל האוקיינוס ההודי. הטיילת נקייה ומאוד מטופחת והסגנון שלה מאוד לא "הודי טיפוסי".  אם חשקה נפשכם בחופי ים לא ניתן לרדת אל הים באזור הטיילת, על מנת להגיע לחופים נוחים יותר ניתן להרחיק כ-6 ק"מ בהליכה או נסיעה מחוץ לעיר.
 
הגנים הבוטאניים: אזור הגנים הבוטאניים של פונדיצ'רי הוא למעשה פארק ענק ופתוח לקהל הרחב (ברוב חלקיו), הוא פרי יוזמתם של הצרפתים ונפתח לקהל בתחילת המאה ה-19. הפארק נפרש על פני שטח גדול של מעל 200 דונמים ובמקום פועלת רכבת זעירה שניתן לעלות עליה ולטייל בין חלקי הפארק השונים. יש כאן אזורים מיוערים, כרי דשא, מזרקות, פינות חמד, חממות בהם גדלים זני פרחים וצמחים ייחודיים בתנאי אקלים מיוחדים וגם אזור של אקווריום גדול בו שוחים דגים מיוחדים ובגדלים שונים (לאזור האקווריום נדרשת כניסה בתשלום).
 
כנסיות בפונדיצ'ורי: הודות לשנות השלטון הצרפתי פונדיצ'ורי מתפארת במספר כנסיות מרהיבות שנבנו בסגנון הבנייה הצרפתי הגותי המתאים לתקופת ימי הביניים. הכנסיות הנישאות לגובה רב מאופיינות בצריחים, מגדלי פעמונים וחלונות ויטראז' מרהיבים כ"מיטב המסורת" האירופאית. הכנסיות המיתמרות לגובה רב בולטות על פני השטח ובקלות ניתן לנווט מכנסייה לכנסייה אם חשקה בכך נפשכם הבולטות בכנסיות פונדיצ'ורי היא כנסיית הלב הקדוש של ישו, זוהי כנסייה נפלאה בצבעי בורדו הדומה במקצת לכנסיית הנוטראדם המפורסמת (אך במימדים קטנים בהרבה) היא נבנתה בסוף המאה ה-19 ומציגה סצנות תיאולוגיות שונו מחייו של ישו. מבנה נוסף ומיוחד הוא של כנסיית גברתו של העיבור הקדוש, מדובר על מבנה גדול מימדים לבן המשולב בזהב עם עיצוב ייחודי ושונה, הבולט ותורם רבות לקו הרקיע הקולוניאלי ייחודי של העיר.

תרבות
התרבות הצרפתית ניכרת ושיירי הקולוניאליזם האירופאי ניכרים בכל צעד ושעל ברחבי פנדוצ'ירי, השפה, המטאליות, סגנון האוכל כולם נושאים מבטם אל עבר ה"מולדת" הצרפתית. ככלל נראה שעל אף ההינתקות מצרפת (רשמית בשנת 1947 וסופית בשנת 1961) נראה שהמקומיים עדיין מתרפקים על ימיה הצרפתיים של העיר, המונומנטים הצרפתיים, סגנון הבנייה הצרפתי ניכרים בה.
 
קורסים
במרכז "הילינג סנטר" ניתן לקחת קורסים בני חמישה ימים, עשרה ימים וקרוס מקצועי בן חודש ברזי המסאג' התאילנדי הפופולארי כל כך. ניתן לקבל כאן הסמכה מוכרת גם מחוץ להודו וברחבי העולם.

התנדבות
באורוביל שכנתה הרוחנית של פנדוצ'ירי יש לא מעט מקומות המתאימים להתנדבות. אורח החיים הייחודי של תושבי המקום משתלב בצורה נפלאה עם היכולת לתרום ולהתנדב. מומלץ להתעדכן מראש באמצעות אתר האינטרנט של אורוביל על מקומות התנדבות מתאימים הקיימים בזמן שהותכם אך תוכלו גם למצוא מקום התנדבות אם תגיעו למקום. לרוב עיקר ההתנדבויות הן עבודה בחוות האקולוגיות בתמורה ללינה.

איך מגיעים
לפונדיצ'רי ניתן להגיע בקלות יחסית באמצעות קו הרכבת המחבר את העיר על מסילת הברזל המקשרת אותה עם יעדים נוספים בהודו. בנוסף אזור זה של הודו ובפרט הקולוניה הצרפתית נודעת בכבישיה הטובים. מערך הכבישים של פונדיצ'רי הוא מהטובים והמתקדמים ביותר בהודו כולה. רשת הכבישים מקשרת ומחברת את העיר עם הערים והאזורים השכנים כמו גם בתוככי העיר ובין הכפרים הגובלים בה קיימות דרכים סלולות המקלות מאוד את התיירות באזור.

אוכל
האוכל בפונדיצ'רי מאוד מגוון והוא מושפע כמובן מההשפעות הצרפתיות ובשל הקרבה לים מסעדות של מאכלי ים פורחות כאן ונהנות אף הן מהשפעות של המטבח הצרפתי. לצד האוכל הצרפתי ניתן למצוא כאן כמובן גם אוכל הודי מסורתי, וגם שילובים שונים של אוכל הודי עם השפעות צרפתיות. בקיצור חגיגה קולינארית ייחודית.

מזג אוויר בפונדיצ'רי
מזג האוויר באזור מושפע מאוד מהקרבה לים ובעל השפעות טרופיות ניכרות. עונת החורף היא העונה היבשה יותר אם כי עדיין יורדים בה ממטרים וגשמים מעטים, לעומת זאת העונה הגשומה היא דווקא עונת הקיץ, אז גשמי המונסון הופכים את כל האזור לגשום ורטוב הרבה יותר ועל כן על אף הטמפרטורות הגבוהות, יש יאמרו גבוהות מידי, עדיין התיירים מעדיפים להגיע לאזורים אלו בעונות המעבר (הסתיו והאביב) ובכך לא להיקלע לעונת המונסונים הגשומה.

צילומים: Smuddu, Sanyambahga, BishkekRocks

הוסף תגובה