עמק פרוואטי, הודו

עמק פרוואטי, הודו

עמק פרוואטי הוא עמק ירוק מלא טבע, מים ומסלולי טיול בצפון הודו. בלב ליבו של עמק פרוואטי שוכנת העיירה קאסול שהפכה במרוצת השנים מכפר קטן ומנומנם (כמו יתר הכפרים ב עמק פרוואטי) למעוז הישראלים המרכזי בצפון הודו. לצד פינת החמד של קאסול (שיש שיראו בה ביצה טובענית היישר לסצנת הסמים המרכזית של הודו) נין למצוא ברחבי עמק פרוואטי עוד מספר כפרים קטנים ושקטים אליהם המוני הישראלים עדיין לא הגיעו ונותרו כשהיו – נעימים, ירוקים, מלאי נוף קסום ומקומות לחוות את האווירה השלווה האמיתית של הודו.

קאסול יכולה להוות נקודת מוצא טובה ליציאה לכל הטיולים והטראקים ברחבי עמק פרוואטי. תיירים רבים מגיעים להתיישב בקאסול ומשם יוצאים בטיולי יום רגליים לכפרים השונים המצויים ברחבי העמק. קאסול מלאה באכנסיות וגסהאוסים במחירים זולים ונוחים ולכן נחמד להשתקע בה (וגם ליהנות מ"סביבה ישראלית תומכת") ומשם לצאת לטיול ברחבי עמק פרוואטי.

מניקראן (Manikaran)-  אחד הטיולים המומלצים באזור עמק פרוואטי הוא טיול יום לכפר מניקראן המצוי כ-20 דקות הליכה מקאסול. הכפר מציע נוף נפלא, מקדש סיקי חביב ובו מעיינות חמים עם מים רותחים טבעיים הפורצים מן האדמה וניתן לרחוץ בם בחינם. רצפתו של המקדש עצמו לוהטת אף היא וזאת בשל המים הרותחים הזורמים מתחת לה ומחממים את הרצפה עד כדי כך שלעיתים מזרימים מים קרים כדי שהתיירים שנאלצים לחלוץ נעלים בשל קדושת המקום לא יכבו ברגליים.

נהר הפרוואטי-הנהר החוצה את העמק לכל אורכו ומנקז אליו את מי הגשמים מההרים המקיפים אותו זורם בזרם שוצף וקוצף בכל ימות השנה. טיול לאורך התוואי של נהר הפרוואטי הוא טרק נפלא שיכול לארוך מספר ימים (תלוי כמה רחוק תרצו ללכת). תוואי הנהר מלא בנופים נפלאים, ניתן לעבור בדרך בנקודות התיישבות שרובן פרוסות לאורך תוואי הנהר ושם גם ניתן לעשות עצירות ללינה.

הכפר צ'לאל (Chalal)כפר צ'לאל אף הוא לא רחוק מקאסול הוא כפר מנומנם ביום וזירה של מסיבות טראנס מעולות בלילה. באור יום ניתן לראות בצ'לאל רק מספר מבנים כפריים קטנים ומקומיים חביבים שיקבלו את פניכם בשמחה. מעבר למבנים ניתן להביט אל  נוף עוצר נשימה ונקודת תצפית נפלאה על כל עמק פרוואטי וגם שדות קנאביס רחבי ידיים הגודלים בלא מפריע. בשעות הערב (מספר פעמים בחודש) נערכות במקום מסיבות טראנס מהטובות שמתקיימות באזור. ישראלים רבים נוהרים לאזור צ'לאל לעת ערב (מרחק של כחצי שעת הליכה מקאסול) על מנת לקחת חלק במסיבות הטראנס שכמובן משלבות לא מעט סמים מכל הבא ליד.

הכפרים הקטנים של עמק פרוואטי:הכפר האחרון שאליו ניתן להגיע באמצעות רכב הוא וראשני (התחנה האחרונה של האוטובוס המגיע גם לקאסול ולאחר מכן ממשיך לוראשני). משם נגמרות הדרכים הסלולות וניתן להמשיך ברגל לכיוון כפרים נפלאים ופסטוראליים כמו טוש, קלגה, טולגה, פולגה ואחרים. כולם מאוד דומים באפיונם, בכולם יש סידורי לינה מתאימים ומקומות לאכול. המרחק של הכפרים הללו הוא בדרך כלל הליכה של עד כשעה הליכה מאזור וראנשי או קצת יותר מאזור קאסול. מטיילים רבים עם "טיול כפרים" ומטיילים מכפר לכפר לאורך מספר ימים.

המעיינות החמים של קירגנגה (Khiraganga)אחת האטרקציות המרכזיות באזור עמק פרוואטי הוא אזר המעיינות החמים של קירגנגה. האזור לא רחוק מכל אחד מהכפרים הפזורים לאורך העמק וניתן להגיע אליו די בקלות (אם כי מדובר בהליכה רגלית, אין דרך סלולה או אמצעי תחבורה ממונע שמגיע לשם). המעניינות החמים באזור הם בעלי מימד של קדושה למקומיים המגיעים לטבול בהם ולכן יש לכבד את המקום. יש הפרדה בין אזורי טבילה לגברים ולנשים והמים החמים בטמפרטורות הגבוהות מהווים אטרקציה נפלאה ומרגיעה בעיקר אחרי יום של הליכה מאומצת.

מה כדאי לראות ולעשות בעמק פרוואטי

תרבות
אווירת השלווה והרוגע שעוטפת את עמק פרוואטי באה לידי ביטוי בכל אחד מהכפרים הפסטוראליים היושבים בעמק. אם אתם רוצים יותר אקשן כמובן שאותו תמצאו בעיקר באזור של קאסול. אם אתם יותר אנשי שקט ושלווה ופחות מחפשים את ה"ישראליאדה של הודו" תוכלו להשתקע או לנוע בין כפר קטן לכפר קטן ושם למצוא לכם פיסת שלווה בלב של טבע ירוק.

טיולים
עמק פרוואטי הוא אזור נפלא לטיולים. כולו טבע ירוק אשר מציע מסלולים רבים של הליכה בעיקר בין כפר לכפר ולאורך נהר הפרוואטי הזורם בלב העמק. הניווט קל יחסית וגם ניתן לצאת לטיולים ארוכים יותר עם מדריכים מקומיים אותם ניתן להשיג בעיקר באזור קאסול התיירותית מבין יתר הכפרים.

איך מגיעים
נכון להיום, אין אוטובוס ישיר המגיע אל העמק מערים גדולות  אחרות בהודו. הדרך הטובה ביותר להגיע לאזור עמק פרוואטי היא באמצעות אוטובוס "שינה" בנסיעת לילה שאורכת כ-12 מדלהי. האוטובוס מגיע אל העיירה בהואנטר ומשם יש לקחת אוטובוס נוסף אשר יביא אתכם אל תוך העמק עם תחנות בקאסול התיירותית ותחנה אחרונה בוראשני ומשם יש להמשיך ברגל לנקודת התיישבות נוספות.

מחירים
עלויות המחייה באזור יחסית נמוכות וזולות. אזור קאסול קצר יקר יותר עקב התיירים הרבים שמתקבצים בו, הכפרים מסביב יהיו הרבה יותר זולים, אך גם קאסול אינה יקרה באופן מיוחד.

אוכל
האוכל באזור עמק פרוואטי הוא מגוון. יש הרבה מה לאכול ובכל כפר נידח ככל שיהיה יש מסעדה אחת או שתיים לפחות המציעות אוכל מקומי. בקאסול יש הרבה יותר מגוון קולינארי על טהרת האוכל הישראלי (בורקס, פלאפל, חמין, ג'חנון בשבת ועוד). בקאסול עצמה אפילו ניתן למצוא אוכל כשר.

מזג אוויר בעמק פרוואטי
העמק ממוקם בגובה יחסית רב מעל פני הים (מעל 1000 מטרים) מה שהופך את מזג האוויר במקום לקריר בעונת הקיץ וקפוא למדי עד בלתי אנושי בעונת החורף. לא מומלץ להגיע לאזור העמק בחודשי החורף (נובמבר-מרץ) אז הטמפרטורות צונחות ומאוד לא נעים לשהות באזור. ככל שמזג האוויר מתחמם ומתבהר עמק פרוואטי נראה קסום יותר והרבה יותר נחמד לטיול.

צילומים: Zoeacs

הוסף תגובה