זימבבואה

זימבבואה

זימבבואה (רודזיה בעבר) היא מדינה מפוספסת, אחת מיני רבות בעולם אשר מאבקים פנימיים טרור ושנות אימה של רודנים הבריחו ממנה את התיירים. כיום זימבבואה מנסה להתאושש אחרי שנים רבות של דיכוי, אפרטהייד בין לבנים לשחורים ומתיחות בין הרודן השולט לבין כוחות ההתנגדות וכל זאת על רקע של "רפובליקה" לכאורה. עם זאת תיירים ממשיכים להגיע למערב המדינה ולאזור מפלי ויקטוריה שנחשבים לאחד מאתרי התיירות הפופולאריים ביותר באפריקה.
 
זימבבואה – כרטיס ביקור

שם מלא: רפובליקת זימבבואה (Zimbabwe)
עיר בירה: הרארה (Harare)
משטר: רפובליקה
שטח: 390,757 קמ"ר
אוכלוסייה: 12,084,000 נפש
שפה רשמית: אנגלית
מטבע: דולר אמריקאי
חשמל: 220V
 
זימבבואה – מידע כללי

זימבבואה היא מדינה מתפתחת בדרום יבשת אפריקה, היא גובלת בדרום אפריקה בדרום, במוזמביק במזרח, בזמביה בצפון ובבוטסואנה במערב. בירתה של זימבבואה הרארה היא גם העיר הגדולה ביותר במדינה. על אף שבפועל זימבבואה מצהירה על עצמה כרפובליקה, כזו שנערכות בה בחירות והיא מתנהלת על פי חוקה, בפועל שולט בה שליט יחיד מאז 1980 דבר המשפיע רבות על התפתחות המדינה, על רמת הפשיעה, העוני התחלואה וההתקוממות המקומית של כוחות האופוזיציה. מאבקים פנימיים ומתיחויות בין שלטון היחיד לבין כוחות האופוזיציה הביאו ללא מעט חוסר שקט ואי יציבות ברחובותיה של זימבבואה מה שפגם בה בשנים האחרונות גם מבחינה תיירותית. הנכס התיירותי המרכזי של זימבבואה הוא האזור של מפלי ויקטוריה בגבול המערבי שבינה לבין זמביה. רוב התיירים מגיעים ישירות לאזור זה מבקרים במפלים וממשיכים לאטרקציות נוספות ברחבי אפריקה. השלטון בזימבבואה מודע לעובדה שהאטרקציה התיירותית שלו מכניסה לו כסף רב ועל כן מקפיד לשמור על האזור כמה שיותר "נקי" מפרעות ולא נותן למתחים הפנימיים המתנהלים בתוככי המדינה להשפיע על אזור תיירותי זה.
 
זימבבואה – קצת היסטוריה

זימבבואה יושבה לאורך שנים על ידי שבטים ילידיים אפריקאים בני המקום שהגיעו לכאן במאות המוקדמות יותר לספירה. ההתיישבות הקולוניאליסטית בזימבבואה (רודזיה בעבר) החלה בסוף המאה ה-19 כאשר בשנת 1889 המתיישב הבריטי הדרום אפריקאי ססיל רודז קנה זכויות כריה בשטח של זימבבואה כיום מהמלך לובנגולו המקומי. זכויות הכרייה הבטיחו לרודז אפשרות לכרות זהב ומינרלים שונים בשטח שלימים יהפוך להיות מדינת רודזיה על שמו. לאורך השנים התרחבה פעולת הכרייה של הכורים הבריטיים ברחבי תא השטח.
 
בשנות ה-20 של המאה ה-20 החלו לדרוש המתיישבים הבריטים בתא השטח של רודז להפוך להיות קולוניה בריטית עצמאית. חלופות שונות כמו סיפוח השטח לדרום אפריקה נדחו על ידם ובאמת הם הוכרו וזכו למעמד של קולניה עצמאית תחת השם רודזיה. לימים בשנת 1965 לאחר שביקשו השליטים המקומיים להתנתק מהכתר הבריטי ולזכות בעצמאות ובקשתם נדחתה, הכריזו על עצמאות באופן חד צדדי, אך מהלך זה לא זכה להכרה מצד האומות המאוחדות. לאחר מאבקים קשים ועקובים מדם זכתה רודזיה לעצמאות מבריטניה רק בשנת 1980 ומאז כוננה בה רפובליקה ושמה הוחלף לזימבבואה על שם אתר עתיקות ארכיאולוגי מפורסם המצוי בשטחה. מאז מושל בה אותו שליט המדכא את מתנגדיו ורק בשנים האחרונות לאחר מאבקים פנימיים קשים מתחילים לראות סימנים של התאוששות ואיחוד בין כוחות השלטון לבין כוחות האופוזיציה המתנגדים לו.
 
זימבבואה – מה לראות ומה לעשות?

הארארה (Harare)­ בירת זימבבואה והעיר הגדולה ביותר שלה ממוקמת באזור הצפוני של המדינה פחות או יותר במרכזה. היא מהווה את המרכז הכלכלי והשלטוני של המדינה ומכאן חשיבותה. היא עיר מפותחת מאוד (אולי האזור המפותח ביותר בזימבבואה) ותיירים המגיעים לתוככי המדינה (ולא נשארים רק באזור מפלי ויקטוריה) מגיעים אל העיר כאתר תיירות מרכזי וכנקודת התארגנות לקראת טיולים ברחבי המדינה. מלבד מוסדות השלטון ושני בתי הפרלמנט של זימבבואה (שבמציאות הפוליטית במדינה לא אפקטיביים במיוחד) ניתן למצוא בה גם מוזיאונים שונים כמו הגלריה הלאומית ומוזיאון ההיסטוריה של המדינה. יש בה גנים בוטאניים מרהיבים ושווקים נוחים וזולים מאוד.על אף כל אלו מצב הפשיעה באזור הארארה אינו מיטיב עם התיירים. אחוזי פשיעה גבוהים, רמת ביטחון אישי נמוכה וזאת חרף הנוכחות המוגברת של השוטרים והמאבטחים ברחובות הבירה.

 

מפלי ויקטוריה (Victoria Falls)  מפלי ויקטוריה הם המפלים הגדולים ביותר ביבשת אפריקה ונחשבים בין המפלים הגדולים והמרשימים ביותר בעולם. הם מצויים במערב זימבבואה בסמוך לגבול שלה עם מדינת זמביה. המפלים קרואים על שם מלכת בריטניה ויקטוריה אשר בימיה נתגלו על ידי חוקר בריטי (לפני למעלה מ-150 שנה) והוקדשו כמובן לכתר הבריטי. שמם המקומי של המפלים הוא מוסי אואה טוניה ("העשן הרועם"). מפלי ויקטוריה הם למעשה נפילה של נהר הזמבזי מגובה של למעלה מ-100 מטרים. משני עבריהם של המפלים הוקמו פארקים לאומיים האחד בזימבבואה והאחר בזמביה. בסמוך למפלים בצד של זימבבואה הוקם שדה תעופה בינלאומי שם נוחתות טיסות של תיירים רבים הפוקדים את האזור. מגוון פעילויות ואטרקציות תיירותיות הוקמו על רקע המפלים ביניהם רפטינג סוער על נהר הזמבזי, קפיצות באנג'י מגשר הרכבת הנמתח מעל הנהר בסמוך למפלים ועוד.  הפארק הלאומי של מפלי ויקטוריה בצד של זימבבואה אינו גדול (22 קמ"ר בלבד) אך הוא מגוון מאוד בצמחיה ובבעלי החיים הרבים המצויים בשטחו.

 

צילומים: Hubertus von Lindeiner, hazards, COSV

 
 
 
 

הוסף תגובה