פינלנד

פינלנד

פינלנד היא אחת המדינות הצפוניות ביותר באירופה. המדינה שזכתה לכינוי ארץ אלפי האגמים מורכבת למעשה מיותר ממאה אלף אגמים הצובעים אותה במרבד קסום של אגמים ונופים עוצרי נשימה אשר בקיץ האינסופי בו שעות היום נמשכות לעיתים שבועות רצופים, נצבעים בגווני ירוק מלהיבים ואילו בחורף הופכים להיות מרבד קרח קפוא. פינלנד מזמינה את התיירים בעונת הקיץ ליהנות מאתריה ונופיה, אך גם בחורף, למעיזים שבכם ממתינות חוויות מרגשות באזורים הצפוניים של המדינה שם ניתן ליהנות מאורות הזוהר הצפוני המרהיבים.
 
פינלנד – כרטיס ביקור

שם מלא: רפובליקת פינלנד
עיר בירה: הלסינקי
משטר: רפובליקה
שטח: 338,145 קמ"ר
אוכלוסייה:  5,259,000 נפש
מטבע: אירו
שפות רשמיות: פינית ושבדית
שעון מקומי: השעה בפינלנד זהה לשעה בישראל
אקלים: פינלנד הממוקמת בצפון אירופה בחוג הקוטב הצפוני מאופיינת בימים ארוכים ולילות קצרים בקיץ ובלילות ארוכים וימים קצרים מאוד בחורף. כמו כן בעונת החורף הטמפרטורות צונחות הרבה מתחת לאפס ולכן אין הרבה תיירות בפינלנד בעונת החורף. העונה המומלצת לביקור בפינלנד היא עונת הקיץ (בין החודשים יוני-אוגוסט). אז גם שעות היום לאורך היממה רבות באופן משמעותי.
תחבורה: כיום אין טיסות ישיבות בין ישראל לפינלנד. הדרך הטובה ביותר להגיע לפינלנד היא באמצעות טיסה לאחת ממדינות סקנדינביה אליהן כן יש טיסות סדירות מישראל (הבולטת בהן היא סטוקהולם, בירת שבדיה, ומשם להמשיך בטיסה מקשרת להלסינקי בירת פינלנד).
 
פינלנד – מידע כללי

רפובליקת פינלנד היא מדינה בצפון אירופה הגובלת ברוסיה במזרח, בשבדיה במערב ונורבגיה בצפון מערב. מבחינת ימים גובלת פינלנד בים הבלטי בצפון בדרום מערב, המפרץ הבוטני במערב והמפרץ הפיני בדרום. פינלנד היא אחת המדינות הארקטיות הממוקמת צפונית לקו חוג הקוטב הצפוני, לפיכך האקלים בה מאופיין בחורף קשה, היא קופאת לחלוטין ובצפון המדינה, עת יורדת העלטה המאפיינת את כל עונת החורף ניתן לזכות ולראות הזוהר הצפוני. אומנם אין הרבה תיירים בפינלנד עם הגעתו של החורף, אך בשנים האחרונות יותר ויותר תיירים מגיעים לאזור לפלנד בצפון פינלנד על מנת לחזות במראה המרהיב של הזוהר הצפוני בשיאו של החורף.
 
בנקודה הצפונית ביותר בפינלנד השמש לא שוקעת בעונת הקיץ במשך 73 ברציפות, כלומר אור היום שורר בה ברציפות כל תקופה זו, ואילו בחורף השמש אינה זורחת למשך של 51 ימים. כלומר שטחים אלו שרויים בעלטה מוחלטת לאורך כל התקופה.
 
פינלנד מכונה גם "ארץ אלף האגמים", כינוי זה לא ניתן לה במקרה. עם זאת הוא אינו מדויק. פינלנד מכילה לא ממאה אלף אגמים שונים בגדלים ובצורות שונות מגוונות. רובם אינם זוכים להיות במצב צבירה של "אגם" אלא הם קפואים לאורך כל ימות השנה ומהווים משטחי קרח להחלקה. עם זאת אחרים מפשירים עם הגעתו של האביב וניתן להתרשם מן הטבע המרהיב העוטף את האגמים הללו בעונת האביב והקיץ והקופא לחלוטין עם הגעתו של החורף האימתני והקפוא של פינלנד.
 
פינלנד – מה לראות ומה לעשות?

הלסינקי (Helsinki)בירת פינלנד מהווה את מוקד המשיכה המרכזי לתיירים המגיעים לפינלנד בעיקר בעונת הקיץ. היא אומנם היישוב העירוני הגדול ביותר בכל פינלנד, אך עדיין היא מצליחה להשרות אווירה נעימה ונינוחה. הלסינקי פורחת בעיקר בעונת הקיץ, אז הלילות בה ארוכים במיוחד ואזורי הבילוי ממשיכים להיות פתוחים לאורך שעות היום האורכות הגולשות בשמחה אל תוך הלילה הממאן להגיע. בהלסינקי מרוכזים כיאה לבירת פינלנד כל מבנה הממשל, המוזיאונים הלאומיים של פינלנד (מוזיאון ההיסטוריה, המוזיאון לאומנות, המוזיאון הלאומי וכד') כמו גם אתרי היסטוריה ומורשת מרכזיים. מומלץ לבקר גם בפארק אספלנדי (Esplanadi Park)  שנשחב ל"סנטרל פארק" של הלסינקי. מדובר בפארק ירוק רחב ידיים המכיל אגמים, מדשאות ומרחבים ירוקים שנעים לטייל בהם ולבלות את שעות אחר הצהריים.

 

לפלנד (Lapland)לחובבי הקור ולאוהבי הרפתקאות ניצע כאן טיול מרהיב ללפלנד השוכנת בחלקיה הצפוניים ביותר של פינלנד. לפלנד למעשה היא שטח ארקטי המשתרע צפונית לקו חוג הקוטב הצפוני וחוצה לרוחב את המדינות נורבגיה שבדיה פינלנד ומגיע עד לערבות הקרח של רוסיה. לפלנד הפינית מתפרשת על שטח עצום של 90 אלף קמ"ר של קרח עד אינסופי. בעונת הקיץ רוב השלגים של לפלנד נמסים והאזורים הירוקים שלה מתגלים ומציעים מסלולי הליכה ארוכים ומרהיבים אותם ניתן לנצל בשעות האור הרבות לאורך 24 שעות ברציפות! לעומת הקיץ החורף מטיל חשכה כבדה על לפלנד למשך ימים ארוכים, אך גם זה אינו מרתיע את המטיילים האמיצים המגיעים לכאן בעיקר על מנת להתרשם מפעילות החורף הענפה של הלאפים. זה המקום לראות מזחלות שלג אמיתיות רתומות לכלבי שלגים, אתרי סקי, סופות שלגים אמיתיות וכמובן ליהנות מהצבעים המרהיבים של אורות הזוהר הצפוני שנחשבים לתופעת טבע מרהיבה ונדירה לאזור זה של הגלובוס.

 

רובאניימי (Rovaniemi)– העיירה הקטנה והמנומנמת הזו הממוקמת על גבול חוג הקוטב הצפוני על קו הגבול הדמיוני שבין פינלנד ללפלנד קנתה לעצמה שם עולמי תאמינו או לא בתור "מקום מושבו של סנטה קלאוס". העיירה הזאת נחשבת, כך לפי האגדה, למקום מעונו הרשמי של סנטה קלאוס, אותו הסבא הטוב שמוביל לקראת חג המולד מתנות במזחלת שלו לכל הילדים הנוצריים בכל העולם. כמובן שקברניטי רובאניימי לא יכלו להישאר אדישים לפוטנציאל הכלכלי הטמון בהחלטה שהעיירה היא מעונו הרשמי, ואכן בעיר יש היום סניף דואר שמקבל מידי שנה מיליוני פניות של ילדים הממענים את מכתביהם ובקשותיהם אל סנטה קלאוס. כמובן שכל העיר חוגגת את פסטיבל סנטה קלאוס לאורך כל השנה וכמובן לקראת חג המולד המתקרב, אז להיות ברובאניימי היא חוויה מיוחדת במינה לא לקטנטנים בלבד!

 

שיט במעבורת שוברת הקרח ה"סאמפו" (Sampo)אחת מחוויות התיירות המרהיבות בחורף הפיני הוא נסיעה ב מעבורת "שוברת הקרח" המכונה "סאמפו". המעבורת שבעבר הייתה חלק מצי שוברות הקרח של פינלנד והיום הוסבה לתפקיד תיירותי מעט יותר יוצאת שלוש פעמים בשבוע מנמל העיר קאמי (Kami)הממוקמת לאורך חופה המערבי של פינלנד. הנוסעים יוצאים למסע בן 4 שעות במהלכו המעבורת שטה ובאמצעות חרטומה החזק ומנועיה החזקים מבקעת את הים הקפוא ומצליחה להתקדם קדימה. שיט שבירת הקרח מרהיב והוא בהחלט חוויה ייחודית ומטלטלת, אך אם לא די בכך לאחר שה"סאמפו" שברה את הקרח ויצרה מעין בריכה קפואה האמיצים מבין התיירים יכולים לרדת לטבילה במים הקפואים. הירידה אל המים כמובן עם חליפה מבודדת מיוחדת (אל דאגה הקור חודר גם מבעדה) ובהחלט ניתן לחוש מהי שחיה במים קפואים. המעבורת יוצאת שלוש פעמים בשבוע מנמל "קאמי" והמחיר בעבור 4 שעות של שייט עולה כ-170 יורו לאדם!

 
פינלנד – תקציר

פינלנד היא אחת המדינות הצפוניות ביותר ביבשת אירופה. רפובליקה מרהיבה אשר חלקים רבים ממנה ממוקמים צפונים לחוג הקוטב הצפוני משלבת נופים מרהיבים והרבה מאוד קרח לכל מי שהקור אינו מרתיע אותו ואף מלהיב אותו. הקיץ של פינלנד מלהיב במיוחד. שעות רבות של אור יום ומעט שעות חשיכה הופכים את הלסינקי הבירה למרכז בילוי לאורך כל שעות היום הרבות. עונת החורף פותחת את אתרי הסקי בצפון הרחוק באזור לפלנד הפינית עם אטרקציות בסגנון הקוטב הצפוני: מזחלות רתומות לכלבים אסקים סביריים אמיתיים, אגמים קפואים וקרחונים עצומים ואפילו כפר אחד, רובאניימי שמו, שתושביו משוכנעים שזהו מקום מושבו הרשמי של סנטה קלאוס. תשאלו את סניף הדואר המקומי המקבל מידי שנה מאות אלפי פניות הממוענות לסנטה קלאוס מילדים מכל העולם.

צילומים: Mikko Paananen, Majestic, Samuli Lintula, Jniemenmaa, Visa580

 
 

הוסף תגובה