אגרה, הודו

אגרה, הודו

אגרה  – כרטיס ביקור

שם מלא: אגרה (Agra)
מדינה: הודו
טריטוריה: אוטר פראדש
שטח: 188 קמ"ר
אוכלוסיה: 1,400,000 נפש
מטבע: רופי

אגרה – מידע כללי

העיר אגרה נמצאת בהודו תחת טריטוריית אוטר פראדש בחלקה הצפוני של הודו. העיר ממוקמת על גדות נהר הג'מונה הזורם בצפון הודו ומוכרת בעולם בעיקר בזכות המוזוליאום של הטאג' מאהל אשר בנה בה השאה ג'אן שהיה קיסר האימפריה המוגולית ונחשב לאחד משבעת פלאי תבל של העולם החדש. אגרה ידעה את תור הזהב שלה בתקופה שבין 1526-1658 אז הייתה בירת השליטים המוגולים אשר שלטו בממלכתם מתחומה, הקימו בה ארמונות מקדשים ומצודות אשר רובם עומדים על מקומם גם היום ומשמשים אתרי תיירות פופולאריים לתיירים רבים מכל העולם ובראשם כמובן הטאג'  מאהל ששמנו יצא למרחוק כאחד מאתרי התיירות המפורסמים והמוכרים ביותר בהודו אשר תיירים רבים מגיעים לאזור אגרה רק על מנת להתרשם מיופיו וייחודיותו.

העיר אגרה מכילה עוד מספר אטרקציות מרתקות גם מעבר לטאג' מאהל ולכן על אף שתיירים רבים "קופצים" לאגרה רק על מנת לראות את הטאג' מאהל וחוזרים חזרה לדלהי הבירה (ממנה יוצאים טיולי יום רבים לכיוון אגרה) מומלץ להישאר באזור אגרה לפחות לילה או אף יותר ולהתרשם מעוד שרידים מרהיבים של הקיסרות המוגולית הנמצאים בתחומה.

אגרה היא עיר תיירותית מאוד. אזור התיירות שלה המתרכז כמובן סביב הטאג' מאהל כולל מסעדות רבות, בתי מלון מכל הדרגות: ממפוארים מאוד ועד גסטהאוסים פשוטים, הרבה אמצעי תחבורה המבוססים בעיקר על ריקשות של מקומיים המפלסות את דרכן בתוך הכרך הסואן.
מחוץ לאזור התיירות של אגרה העיר עמוסה מאוד, צפופה ומאוד תעשייתית אך מעבר למרכז התיירותי שבה אין יותר מידי מה לשוטט.

אגרה – מה לראות:

טאג' מאהל (Taj Mahal):אחד משבעת פלאי העולם החדש. נבנה על ידי השאה ג'אן שהיה ממפוארי וגדולי הקיסרות המוגולית במאה ה-17. המבנה האדיר המושפע מהארכיטקטורה המוגולית נבנה לזכר אשתו השנייה של הקיסר, ארג'מונד באנו בגום, והוא גם המוזוליאום לזכרה ואתר קבורתה המפואר מאוד. לאחר מותו של הקיסר עצמו הוצב ארונו בסמוך לארונה של אשתו האהובה וכיום משמש המבנה כמקום הקבורה של שניהם.  המבנה הוכרז כ"אתר מורשת עולמי" על ידי ארגון אונסק"ו והוא באמת ראוי לתואר אחת משבעת פלאי תבל. תיירים רבים נוהרים לאזור על מנת להתרשם מיופיו של המבנה אשר כניסה אליו עולה לא מעט כסף (750 רופי) בקנה מידה הודי. האתר פתוח שישה ימים בשבוע (פרט ליום שישי) בין השעוץ 06:00-19:00 והכניסה אליו מותרת עם מצלמות סטילס רגילות, אך הכנסת מצלמות וידאו אינה מותרת. בכניסה ניתן להפקיד חפצים אישיים האסורים בכניסה בשמירת חפצים מסודרת.

הטאג' הקטן (Baby Taj)זוהי למעשה "אחיו הקטן" של הטאג' מאהאל הגדול. בין שני המבנים קיים לא מעט דמיון ארכיטקטוני ולכן הוא זוכה לתואר ה"טאג' הקטן" מידי התיירים הרבים. זהו הקבר של סגנו ויד ימינו של הקיסר ג'האנג'יר ששמו היה איטימאד א-דאולה (זהו גם שמו הרשמי והמקורי של הטאג' הקטן). בימיו של הקיסר ג'האנגיר נחשב א-דאולה למעין "ראש ממשלה" של הקיסרות המוגולית וביתו נישאה לקיסר. לאחר מותו הקימה לו ביתו (אשת הקיסר) את המוזוליאום המרשים הזה המשמש לו כאחוזת קבר. מבחינה היסטורית קדם מבנה זה למבנה הטאג' מאהאל שנבנה שנים אחריו אך ללא ספק הדימיון הארכיטקטוני ניכר בין שניהם (אם כי אין ספק כי הטאג' מאהאל עולה עליו פי מספר מונים). האתר נפתח עם הנץ החמה (שעת הזריחה) ועד השקיעה. עלות הכניסה 110 רופי. (מי שקונה כרטיס לטאג' מאהל הכרטיס כולל גם כניסה לטאג' הקטן אם תבקרו בו באותו היום).

סיקנדרה (Sikandra)זוהי אחוזת הקבר של השליט הגדול של הקיסרות המוגולית הקיסר אכבר שהיה למעשה סבו של השאה ג'אן (שבנה את הטאג' המאהל המפורסם). את המבנה המרשים החל אכבר לבנות עוד בחייו כאשר הוא מתכנן ומתאים את אחוזת קברו לפי טעמו ולפי אורח והשקפת חיו. אכבר נחשב עד היום לקיסר המשמעותי ביותר בתולדות הקיסרות המוגולית ושלטונו אופיין בסובלנות כלפי כל הדתות. המבנה גדול המימדים מרהיב ביופיו ומשלב מספר סוגי ארכיטקטורה ואינו נשאר נאמר רק לארכיטקטורה המוגולית.

מבצר אגרה (Lal Quila)מבצר אגרה אף הוא אחד ממפעלי הבנייה המרשימים של הקיסרות המוגולית בימיו של הקיסר המוגולי הגדול אכבר. המבנה שהחל להיבנות בתקופת שלטונו של אכבר אך המשיך להיבנות ולהתפתח על ידי בנו ג'האנג'יר ועל ידי נכדו השאה ג'אן , רחב ידיים ומוקף בחומה גבוהה ומבוצרת. כאשר עוברים את החומה המקיפה את המבצר רואים בתוכה מעין עיר קטנה שיש בה הכל, מבני מגורים, מרחצאות, אולמות קבלות פנים ומקומות התכנסות, מקומות פולחן ותפילה אשר הגדול בהם הוא "מסגד הפנינים" היפה. את כל אלה בנה בתחילה הקיסר אכבר כדי לשמש מבנה מבוצר למטרות צבאיות, אך נכדו השאה ג'אן הרחיב את הייעוד של המקום והפך אותו להיות לארמון נוסף מבין שלל ארמונותיו מהם שלט בתקופת שלטונו באגורה. הכניסה למתחם המבצר עולה כ-250 רופי (עם זאת אם רכשתם כרטיס כניסה לטאג' מהאל תוכלו להיכנס גם למבצר אגרה באותו מחיר אך באותו היום בלבד).

צילומים: Olaf Oehlsen, Potsdam, Michael L. Kaufman, Hans A. Rosbach, Kumaravels

הוסף תגובה