מוזיאון הזיכרון לשואה, וושינגטון DC

מוזיאון הזיכרון לשואה, וושינגטון DC

מידע כללי
מוזיאון הזיכרון לשואה בוושינגטון (United States Holocaust Memorial Museum) הוא ללא ספק אחד המוזיאונים המרשימים ביותר בעולם להנצחת השואה. המוזיאון ממוקם בקרבת שדרות המול (The Mall) הנמצאים בלב וושינגטון והוא מציג מגוון רחב של תערוכות קבועות ומתחלפות העוסקות בהנצחת השואה ובמלחמת העולם השנייה. המוזיאון הוא מצד אחד מרכז לתערוכות המכיל אוסף עצום של פריטים ומסמכים הקשורים לשואה ומצד שני גם גוף מחקרי מהחשובים ביותר בעולם לחקר השואה.

מוזיאון השואה בוושינגטון מצטיין בהיותו מוזיאון המשלב מייצגים חזותיים הממחישים את סיפור השואה בצורה כלל חושית. במקום יש סרטים, תמונות, קולות ועדויות אליהן נתן להיחשף במהלך הסיור. המוזיאון היה אחד מראשוני המוזיאונים פורצי הדרך בתחום שהשכיל לבצע תצוגה חווייתית יותר למבקרים בו, כזו המנגישה את אירועי השואה לקטנים ולגדולים היכולים ללמוד על ההיסטוריה של העם היהודי ועל ההיסטוריה הכואבת של השואה.

מה לעשות במוזיאון?
• תערוכת ההיסטוריה הכרונולוגית של השואה– התערוכה המרכזית והחשובה במוזיאון היא התערוכה הסוקרת על פני מספר אולמות המתפרשים על מספר קומות את ההיסטוריה הכרונולוגית של השואה. הסקירה שמתחילה בכניסה לתערוכה משנת 1933 מסתיימת עם תום המלחמה בשנת 1945. התערוכה סוקרת את כל גלגוליה הכרונולוגיים של שואת יהודי אירופה מהגיטאות, דרך המרידה ביערות ועד מחנות הריכוז וההשמדה. התערוכה מלאה במוצגים אותנטיים וחומרים חזותיים המספקים עדויות מצמררות לזוועות שהתחוללו על אדמת אירופה.

• מדרש וועדת המצפון– וועדת המצפון היא גוף מחקרי הממומן כיום על ידי ממשלת ארצות הברית ומהווה גוף חוקר ומייעץ בתחום רצח העם ופשעים נגד האנשות המתקיימות גם כיום על פני כדור הארץ. במשרדי הוועדה מתקיימת פעילות מחקרית ענפה על רצח עם המתקיים גם בימינו אנו באזורים כמו דראפור צ'צ'ניה וכד'. מטרת הגוף הוא לייעץ לממשלת ארצות הברית ולגופים הפונים אליה בדבר גיבוש מדיניות וטיפול בסיטואציות קשות מעין אלו.

• אוהל יזכור– לצד התערוכה המרשימה בלב המוזיאון הוקם מעין "אוהל יזכור" שהוא אולם זיכרון מרשים ומכובד לזכר הנספים. הכניסה אליו בלבוש מכובד, לא ניתן לדבר במקום אלא רק להתייחד עם זכר הקורבנות.

• מגדל החיים (Tower of Face)– זהו מבנה חדש שהוקם במוזיאון לאחרונה. המבנה בן שלושה מפלסים הוא מעין יד זיכרון לקורבנות ולנספים בדרך של אוסף עצום של תמונות שהתגלגלו לידי אוצרי המוזיאון מתקופת מלחמת העולם השנייה. המוזיאון מציג פרצופים של המוני אנשים, חלקם ניצולים וחלקם קורבנות ומנסה בדרך זו להמחיש את גודלה של השואה ועוצמה.
• מכון המחקר– במכון המחקר של מוזיאון השואה של וושינגטון ניתן להיכנס למאגר הממוחשב המכיל כמות גדולה של עצי משפחה ושמות נספים. ניתן לדלות מתוך המאגר היסטוריה ותעודות של נספים וקורבנות וגם למלא "דפי עד" ולהזינם במערכת לזיכרון עולם, בדומה למפעל התיעוד שנערך במקביל גם במוזיאון "יד ושם" בישראל.

קצת פרטים ומידע שימושי:
• כתובת: 100 Raoul Wallenberg Place, SW Washington, DC 20024-2126
• שעות פתיחה: המוזיאון פתוח מידי יום בין השעות 10:00-17:20 (בעונת הקיץ, המוזיאון פתוח בין 10:00-18:20). המוזיאון סגור ביום כיפור וב-25.12 (חג המולד).
• כרטיסים ומחירים: הכניסה למוזיאון בחינם, עם זאת בחודשים מרץ-אוגוסט, חודשי העומס במוזיאון יש לקבל כרטיסים (בחינם) בקופות המוזיאון על מנת להיכנס אליו. כמות הכרטיסים ליום מוגבלת (על מנת לווסת את זרם המבקרים האדיר). לפיכך מומלץ להזמין כרטיסים מראש באתר האינטרנט (שירות בתשלום). ביתר חודשי השנה הכניסה בחינם וללא צורך בכרטיסי כניסה.
• אתר רשמי: http://www.ushmm.org

 

הוסף תגובה