סופיה, בולגריה – Sofia

סופיה, בולגריה – Sofia

סופיה היא בירתה הייחודית של בולגריה. עד לפני שנים אחדות הייתה בירתה של בולגריה הקומוניסטית זו שניזונה מהווי הרוסי קומוניסטי שהכתיב בה את אורחות חייה, התנהלותה וצורת הבנייה שבה. כיום לאחר נפילת הגוש הקומוניסטי וההיפתחות למערב סופיה לובשת לבוש מודרני יותר. מרכז העיר התחדש, יש בה הרבה יותר מקומות בילוי והצעות לתיירים האירופאים. סופיה היא שילוב מעניין של ישן וחדש, מסורתי וצעיר, מזרח ומערב, קומוניזם וליברליזם כולם שלובים זה בזה במארג חיים מרגש באחת הבירות הוותיקות והעתיקות ביותר ביבשת אירופה.

סופיה – כרטיס ביקור
שם: סופיה
מדינה: בולגריה
שטח: 1,349 קמ"ר
אוכלוסייה: 1,263,000 נפש
שפה: בולגרית
מטבע: לבה בולגרית (בקרוב יוכנס מטבע האירו- מטבע האיחוד האירופי)
שעון: השעה בסופיה זהה לשעה בישראל.
תחבורה: סופיה כבירת בולגריה היא צומת תחבורתית חשובה ושער בינלאומי לכניסה למדינה. יש בה שדה תעופה בינלאומי אחד, 9 תחנות רכבת שונות, מערכת של חשמליות ענפה המהווה את אמצעי התחבורה המרכזי, הנוח והזול ביותר לניידות בתוך העיר ובנוסף גם מערכת של אוטובוסים ומוניות.

סופיה – מידע כללי
סופיה היא בירת בולגריה, היא ממוקמת בחלקה המערבי של המדינה בגובה של כ-550 מטרים מעל פני הים והיא נחשבת כבירה הגבוהה ביותר ביבשת אירופה. העיר סופיה היא העיר הגדולה ביותר בבולגריה, ובשל גודלה היא נחשבת מחוז עצמאי בפני עצמה ואינה נחשבת כעיר תחת מחוז סופיה הנמצא בסמוך לה. יותר מחמישית מאוכלוסיית בולגריה כולה מרוכזת בבירה סופיה מה שהופך אותה לעיר עמוסה וצפופה במיוחד. סופיה היא אחת הבירות הוותיקות באזור הבלקן מה שהופך אותה לאתר היסטורי מעניין, יש בה לא מעט אטרקציות תרבותיות והיסטוריות שבהן מומלץ לבקר. אזור מרכז העיר של סופיה המרכז בתוכו את רוב נקודות העניין שלעיר יש להציע מבחינה תיירותית אינו גדול במיוחד ועל כן ניתן לשוטט בו ביתר קלות ברגל ולא נדרשים לנסוע ממקום למקום. לב ליבה של סופיה שונה מאוד מהמעגלים החיצוניים המקיפים אותה, שרידים לתקופה הסובייטית האפרורית שפקדה את העיר לאורך המאה ה-20 ועד לנפילת הגוש הסובייטי בשנות ה-90. כיום סופיה מתהדרת במרכז עיר מודרני משופץ ומלא פינות ירודות וכרי דשא מה שהופך אותה ל"עיר ירוקה". סופיה נעימה מאוד לביקור ולתיור ומזמינה את התיירים המבקרים בה לאווירה נעימה המשלבת היסטוריה ומודרניות וכל במחירים זולים ונוחים לתייר האירופאי והישראלי הממוצע.

סופיה – קצת היסטוריה
סופיה היא אחת הבירות הוותיקות ביותר באירופה, אם נדייק מדובר בבירה השלישית בוותיקותה באזור. היישוב באזור סופיה החל להתגבש כבר במאה השמינית לפני הספירה תחילתו בהתיישבות בשם "סרדיקה" על שם שבט בשם סרדי שהשתכן במקום. העיר הייתה בולטת ומרכזית כבר מתחילת ימיה. לאחר כיבושה על ידי האימפריה הרומאית הייתה לבירת הפרובינציה וגם במרוצת השנים על אף שהטריטוריה החליפה ידיים שלטוניות רבות המשיכה סופיה להיות עיר גדולה ומרכזית ותפקדה כמרכז שלטוני. את השם סופיה קיבלה העיר בסביבות המאה ה-13 על שם האלה "סופיא" היא אלת החוכמה במיתולוגיה היוונית. במאה ה-14 נכבשה סופיה בידי האימפריה העות'ומאנית והפכה להיות בירת הפרובינציה הטורקית רומליה. במאה ה-19 בשיאה של המלחמה העות'ומאנית רוסית נכבשה בידי רוסיה ובשנת 1879 עם הכרזת עצמאותה של בולגריה זכתה סופיה למעמד של בירה. בעת מלחמת העולם השנייה נכבשה מרצון על ידי הכובש הנאצי ושוחררה בשנת 1944 על ידי הצבא האדום שסיפח אותה במסגרת הסכמי החלוקה שבתום מלחמת העולם השנייה לגוש הסובייטי קומוניסטי- מה שהשפיע מאוד על עיצוב החיים שבה עד סוף המאה ה-20 אז נפל הגוש הקומוניסטי בכל מדינות מזרח אירופה ובכללם בולגריה. סופיה כבירתה של בולגריה המתחדשת הפכה להיות מודרנית יותר והושקעו בה מאמצים רבים על מנת להתאימה למעמד של בירה אירופאית מודרנית ולהתאים את השירותים והנראות שלה לסטנדרטים של הבירות המקבילות במערב אירופה.

סופיה – מה לראות ומה לעשות?
פסל סווטה סופיה (Monument To Holy Wisdom)– סופיה קרויה על שם אלת החוכמה סופיה של המיתולוגיה היוונית. בלב כיכר גדולה עומד לו כיום פסל עצום מימדים (24 מטרים גובהו) מפוסל מברונזה של אלה יוונית אשר בידיה זר פרחים ולכתפה יונה. הפסל על אף שנראה מפוסל בסגנון קלאסי הוא חדש ביותר. רק בשנות ה-2000 הוצב במקום ובא להחליף את פסלו של לנין שהוצב בלב הכיכר בעידן הקומוניסטי של העיר על מנת לסמל את עוצמתו של השלטון הסובייטי והשפעתו על הבירה הבולגרית. לאחר קריסת הגוש הקומוניסטי בשנות ה-90 של המאה ה-20 מיהרו הבולגרים לעקור את הנטע הזר מאמצע הכיכר ולקח למעלה מעשור על מנת למצוא את התחליף המתאים. הבולגרים שמחים על כך שנפטרו מלנין אך לא בטוח שלפסל האלה היוונית פיללו ובכל מקרה, זהו היום אחד מהאתרים המרכזיים בעיר המסמל באופן סימבולי אולי את ההתנתקות מהעבר הסובייטי ותחילתו של עידן חדש.

בית הכנסת היהודי והמוזיאון של יהדות בולגריה (Synagogue and The Bulgarian Jewish Museume)– הנקודה היהודית המרכזית בסופיה היא ללא ספק בית הכנסת היהודי הגדול הממוקם ברוב יוסיף 16 אשר בעבר היה בית הכנסת המרכזי של יהודי בולגריה וסופיה והיום משמש הן כבית כנסת והן כמוזיאון ליהדות בולגריה. בית הכנסת נבנה בתחילת המאה ה-20 בשנת 1930 והוא ללא ספק חריג בגודלו ובפאר שלו. יהדות בולגריה הייתה קהילה יהודית ענפה של יהודים ספרדים שהגיעו לאזור הבלקן במאה ה-15 לאחר גירוש ספרד. במקום התקיימה קהילה יהודית דתית אדוקה מצד אחד ומאוד לאומית ומסורה לעם הבולגרי. הקשר בין העם היהודי לעם הבולגרי היה טוב עד כדי כך שבעת מלחמת העולם השנייה לאחר כיבוש בולגריה על ידי הנאצים התנגדו הבולגרים להשמדתם של יהודי בולגריה מה שהביא להתנגדות רשמית של השלטון ולהצלתה של הקהילה היהודית כמעט במלואה. כיום חיים בבולגריה כ-5000 יהודים, מעט מאוד מגיעים להתפלל בבית הכנסת הגדול ועל כן האולם המרכזי שנועד להכיל מעל 1000 מתפללים הוסב למוזיאון ליהדות בולגריה ואולם התפילה הועבר לאזור צדדי יותר.

הקתדראלה הגדולה של אלכסנדר נבסקי (Alexander Neveski Memorial Church)– אחד מסמליה המפורסמים ביותר של סופיה היא הקתדראלה הגדולה על שם אלכסנדר נבסקי. זהו מבנה עצום שעם הגיעכם לסופיה ייקלט מיד בעיניכם. מכל פינה ברחבי העיר ניתן לחזות בבנין הגדול עם מספר הצריחים והכיפות המתנשאות מעל כל גגות העיר. לא בכדי הפכה הקתדראלה הגדולה לאחד מסמלי ההיכר המפורסמים ביותר של סופיה. הקתדראלה החלה להיבנות במאה ה-19 ובנייתה הסתיימה בשנות ה-20 של המאה העשרים. תכננו אותה אדריכלים רוסיים אשר הקדישו את הפרויקט כמחווה של רוסיה לעצמאות של בולגריה ובאופן פרדוקסאלי היא נקראת על שם אלכסנדר נבסקי- גיבור תרבות רוסי מימי הביניים. הכניסה לתוך הקתדראלה אפשרית לאורך כל ימות השבוע משעות הבוקר ועד שעות אחר הצהריים, עם זאת הביקור ביום א' מומלץ במיוחד, אז מתקיימת המיסה השבועית ואז לובשת הקתדראלה חג ומתמלאת במקהלה ועשרות מתפללים הממלאים את חלליה באור.

שביל האבנים הצהובות (Largo)– כמו שבאנגליה הדרך לארמון המלוכה מסומנת באדום, וכמו שדורותי התמידה בשביל הלבנים הצהובות כל הדרך אל ארמונו של הקוסם מארץ עוץ, כך גם הבולגרים, עם או בלי קשר לארץ עוץ החליטו לסמן את הדרכים המובילות לאתרי הממשל והשלטון המרכזיים באמצעות לבנים צהובות המרצפות את העיר. הדרך הטובה ביותר לסיור רגלי בעיר שיכלול את כל נקודות העניין מבחינה שלטונית ומדינית בסופיה היא התמדה על דרך האבנים הצהובות הבולגריות. באמצעות המסלול הצהוב תוכלו להגיע אל בניין הפרלמנט, ארמון הצאר ולשאר מבני ציבור. אם תתמידו אולי אפילו תגיעו לארמונו של הקוסם מארץ עוץ, אבל על זה כאמור איננו מתחייבים…

כנסיית סווטה סופיה (Saveta Sofia's Church)– כנסיית סווטה סופיה (ובתרגום לעברית: כנסייה החוכמה הקדושה) היא הכנסייה העתיקה ביותר בעיר סופיה שאף העניקה לעיר הבירה את שמה (כאמור על שם אלת החוכמה היוונית מתוך המיתולוגיה היוונית). לראשונה הוקמה הכנסייה במאה ה-5 לספירה אז היא מוקמה בראש גבעה בנקודה הגבוהה ביותר בעיר על מנת שתיראה מכל מקום ולמרחוק. לאורך ההיסטוריה חרבה הכנסייה מספר פעמים ונבנתה מחדש באותו המקום. בתקופת השלטון העות'ומאני באזור הוסבה הכנסייה למסגד, אך כאמור מרכזיותה נשמרה. בשנים האחרונות עברה הכנסייה מתיחת פנים משמעותית והבולגרים ביצעו בה עבודות שיפוצים ותחזוקה מקיפים. כיום הכנסייה פתוחה לקהל הרחב לאורך כל ימות השבוע ויש הרואים בה כאמור את אחד השרידים הוותיקים ביותר לתרבות העתיקה שהתקיימה באזור סופיה לפני מאות שנים. מומלץ לבקר בה ביום א' בעת המיסה השבועית אז מתמלאת הכנסייה באווירה של קדושה וחג.

ארמון התרבות הלאומי של בולגריה (The National Palace Of Culture)– רק מן השם עצמו ניתן להבין שמדובר על פרויקט מגלומני עצום, וכשתגיעו למקום הנמצא בלב כיכר בולגריה תיווכחו שהשם בהחלט מעיד על מפלצת הבטון האימתנית אותו הוא מייצג. מדובר על קומפלקס עצום בגודלו שנבנה בשנות ה-80 בסוף ימי העידן הקומוניסטי של בולגריה. יש הרואים בו את מבנה התרבות הגדול ביותר באירופה, ונראה שהצדק עימם- מדובר על מבנה שמכיל לא פחות מ-13 אולמות קונצרטים מעל 50 אולמות כנסים, אולמות רב תכליתיים שונים ועוד משרדים רבים של משרדי תרבות בולגריים מקומיים. במקום מתקיימים עשרות אירועי תרבות מידי שבוע וללא ספק אם חפצה נפשכם באומנות בולגרית מקומית על כל גווניה- מוסיקה, באלט, שירה ותערוכות כנראה שכאן תמצאו את שחפצתם. בכיכר המקיפה את המבנה הגרנדיוזי החלה במרוצת השנים להתפתח תרבות של בילוי אחר הצהריים מקומי, ניתן לפגוש כאן בולגרים בורגנים היוצאים לטייל בשעות בין ערביים עם ילידהם.

 

הוסף תגובה