סכר הובר (הובר דאם), נבאדה – Hoover Dam

סכר הובר (הובר דאם), נבאדה – Hoover Dam

סכר ההובר הוא ללא ספק אחת מפסגות הארכיטקטורה של החוף המערבי של ארצות הברית, אלו אחד ממפעלי הבנייה המפוארים של שנות ה-30 במדינת נבאדה. הרעיון של "כליאת נהרות" וניצול כוח המים ליצירת החשמל ואנרגיה היה ידוע מזה שנים רבות כמו גם היכולת באמצעות סכרים לנתב את מי הנהרות ולהשתמש בהם באופן מושכל ומנותב להשקיה, שתייה ועוד. רבים מנהרות ארצות הברית והמפלים העצומים שבהם נוצלו ליצירת חשמל, אך ללא ספק מפעל המים בסכר ההובר הוא מהגדולים והמפוארים בהם ונחשב להישג בנייה מרשים בארצות הברית.

סכר ההובר – מידע כללי
סכר ההובר אשר נבנה בשנות ה-30 הוא סכר הממוקם בקניון השחור ו"כולא" את נהר קולוראדו המצוי בסמוך ללאס ווגאס שבמדינת נבאדה וגובל במדינת אריזונה. הוא נחשב להישג הנדסי בכל קנה מידה (אמריקאי ובינלאומי כאחד) הוא מוגדר כסכר השני בגודלו בעולם וקרוי על שם הנשיא ה-31 של ארצות הברית הרברט הובר שהיה לאחד מהתומכים הנלהבים לבניית הסכר והדוחפים העיקריים לבנייתו. תפקידו של הסכר הוא אספקת מים לקהילות דרום מדינת קליפורניה וכל אדמות האזור הצחיחות של מדינת נבאדה.

בניית הסכר החלה בשנת 1931 והושלמה בשנת 1935. תחנת הכוח ההידרואלקטרית (תחנת כוח חשמלית הפועלת על כוח המים) נחנכה בו על ידי הנשיא רוזוולט בשנת 1936 עם גנראטור חשמלי ראשון שלא נותר בודד. כיום יש במקום לא פחות מ-17 טורבינות (8 ממוקמות בצידה של מדינת נבאדה ו-9 ממוקמות בצידה של מדינת אריזונה) הטורבינות מספקות כיום חשמל למיליון בתי אב בדרום מערב ארצות הברית. על מנת להבין את מימדיו הענקיים ואת גודל ההישג ההנדסי נספר כי גובהו 220 מטרים, רוחבו 380 מטרים ועובי הבטון שהונח בבסיס הסכר הוא 120 מטרים. עלותו הכללית של הפרויקט מוערכת ב-165 מליון דולרים.

כתוצאה מבניית הסכר נוצר אגם גדול בשל היקוות מי נהר הקולוראדו. האגם הקרוי בשם "אגם מיד" (Lake Mead) נחשב לאדם המים המלאכותי הגדול ביותר בארצות הברית והפך במרוצת השנים לאתר תיירות פופולארי בפני עצמו. האתר כולו מכיל לא פחות מ-9 מליון מבקרים בשנה שמגיעים להתרשם הן מהפלא ההנדסי של סכר הובר וכן ממגוון האטרקציות ואזורי הבילוי שלאגם מיד יש להציע ביניהן פעילות מים, ספורט מים אתגרי, דיג, שיט ועוד.

במקום, בסמוך לסכר הובר הוקם מגרש חנייה וגדול ומרכז מבקרים. במרכז המבקרים ניתן לקרוא אינפורמציה רבה ומגוונת על מפעל סכר הובר ואגם מיד ועל שלל האטרקציות והסיורים שניתן לערוך במקום. ממרכז המבקרים יוצאים סיורים מודרכים מגוונים לאזור הסכר, חלקם אף יורדים לבסיס הסכר ומציעים סיורים ייחודיים במנהרות התת קרקעיות הנמצאות בבסיסו מאחורי הררי הבטון שמונחים בו על מנת לשמר לו את יציבותו. על גגו של מרכז המבקרים הוקמה מרפסת מרהיבה שממנה ניתן לזכות בנקודת תצפית ייחודית על כל מפעל הסכר שהוא כאמור מחזה עוצמתי ועוצר נשימה.

איך להגיע?
סכר הובר ואגם מיד מצויים כ-45 קילומטרים דרומית מזרחית ללאס ווגאס. הנסיעה אורכת לא יותר מכ- 40 דקות ועל כן האזור יכול להיות טיול יום אידיאלי עבור מי שרוצה לצאת קצת מתחומי לאס ווגאס או מאס בהימורים. סוכנויות המטיילים בלאס ווגאס מציאות מגוון סיורים וטיולים מאורגנים בני יום (או מספר שעות) לאזור אגם מיד וסכר הובר. טיולים אלו כוללים לרוב נסיעה באוטובוס תיירים למקום, כניסה לאתר וסיור באמצעות מרכז המבקרים וחזרה אל עיר ההימורים.
 

 

הוסף תגובה