הליפקס , קנדה – Halifax

הליפקס , קנדה – Halifax

הליפקס – כרטיס ביקור
שם: הליפקס
מדינה: קנדה
פרובינציה: נובה סקוטיה
אוכלוסייה: 360,000
מטבע: דולר קנדי
שפה: אנגלית, צרפתית

הליפקס – מידע כללי
הליפקס היא בירת פרובינציית נובה סקוטיה (Nova Scotia) במזרח קנדה. היא נחשבת אחת הערים המזרחיות ביותר בקנדה ועיר נמל חשובה בחופה המזרחי של קנדה. שמו של נמל הליפקס נקשר בלא מעט פרשות היסטוריות חשובות בהתפתחותה של קנדה ואף נחרט בתודעה הלאומית במספר הקשרים טראגיים ביניהם בסיפור טביעתה של אוניית הטיטאניק בשנת 1912, אז אותות המצוקה מהספינה נקלטו בנמל הליפקס וממנו יצאו ספינות החילוץ ומשו את הניצולים המעטים שנותרו מאחר והליפקס הייתה העיר הקרובה ביותר למקום טבעיתה של הספינה. אירוע טראגי נוסף שנקשר בשמה של הליפקס הוא "פיצוץ הליפקס" שארע בשנת 1917. בשיאה של מלחמת העולם הראשונה מתרחש פיצוץ של אוניית משא בשם "מון בלאן" שהייתה משויכת לצי הצרפתי ונשאה עליה כמויות אדירות של חומר נפץ. האוניה מתפוצצת בעקבות התנגשות בספינה אחרת וגורמת לפיצוץ עז שנחשב לאחד מהפיצוצים החזקים וההרסניים ביותר שידעה האנושות. הפיצוץ מחריב באופן מיידי 2 קמ"ר משטחה של הליפקס, ממוטט 1600 בתים וגורם למותם של 1635 בני אדם. פיצוץ הליפקס נחשב לאירוע מכונן בהיסטוריה של הליפקס ולכן הוא מונצח בצורות רבות ושונות ברחבי העיר.

לאורך ההיסטוריה הייתה הליפקס שער הכניסה של מהגרים רבים שהגיעו מאירופה לאזור קנדה ולכן נמל הליפקס הפך להיות לסמל לגלי ההגירה ההמוניים שידעה קנדה בראשיתה של המאה ה-20 ולא בכדי מצוי בעיר מוזיאון ההגירה הקנדי המגולל את סיפורם של המהגרים הקנדים שהגיעו מאירופה ונשאו פעמיהם אל עבר העתיד החדש שמבטיח המערב ביבשת אמריקה הצפונית.

הליפקס – מה לראות ומה לעשות?
מוזיאון ההגירה הקנדי – מוזיאון ההגירה הקנדי המצוי בסמוך לנמל של הליפקס הוא מוזיאון היסטורי המגולל את סיפור ההגירה לקנדה בכלל ולעיר הליפקס בפרט בין השנים 1867 אז נוסדה העיר ועד לימים אלו בהן נמל הליפקס ממשיך להיות "שער הכניסה הימי המזרחי של קנדה". המוזיאון מספר את סיפורי המהגרים, מביא סיפורים ומוצגים היסטוריים הקשורים להגירות ובמסגרת הסיור המוזיאון ניתן לבקר גם ברציף 21 שהיה הרציף המרכזי דרכו הגיעו כמיליון וחצי מהרים להליפקס משנות השלושים ועד שנות השבעים של המאה ה-20.

המוזיאון הימי של הליפקס– על מנת שלא לבחור למוזיאון ההיסטורי הזה שם "שחור" יותר הוחלט לבחור לו שם ניטראלי כ"מוזיאון הימי". בפועל מדובר במוזיאון המנציח את שתי הפרשות הטראגיות ששמה של הליפקס נקשר בהן: טביעת הטיטאניק (1912) ופיצוץ הליפקס בשנת 1917. המוזיאון ממוקם באזור המעגן ההיסטורי של העיר שם אירעו שני האירועים הללו. המוזיאון מגולל את סיפורם ההיסטורי של טביעת הטיטאניק ושל פיצוץ הליפקס תוך שילוב עדויות של ניצולים, הצגת מוצגים היסטוריים ותצלומים מהימים הקשים של העיר הליפקס בראשית המאה ה-20.

שיט לווייתנים– כיאה לעיר נמל באזור הצפוני של קנדה גם מהליפקס יוצאים סיורי שיט לצפייה בלווייתנים השוחים באזור בלהקות גדולות. באזור הנמל פועלות מספר חברות המוציאות שיט תיירותי מודרך לאזור החוף הסמוך להליפקס. השיט אורך מספר שעות ולרוב התיירים חוזרים עמוסי חוויות מצפייה בלווייתנים השוחים להנאתם בשטח הפתוח של האוקיינוס האטלנטי הנפרש ממש לחופיה של הליפקס. חוויה מומלצת ומהנה ביותר.

 

הוסף תגובה