כנסיית נוטרדם, פריז- צרפת (Notre-Dame)

כנסיית נוטרדם, פריז- צרפת (Notre-Dame)

כנסיית נוטרדם- מידע כללי
השם כנסיית נוטרדם מזוהה לפי כל עם הכנסייה הגותית המפורסמת הנמצאת בלב פריז, זו מסיפורו הנפלא של ויקטור הוגו על "הגיבן מנוטרדם" המגולל את סיפורו של מצלצל הפעמונים הגיבן שהסתתר בין מגדלי הצריחים של הכנסייה המפורסמת. אך מעניין לדעת כי ברחבי העולם יש לא מעט כנסיות המכונות בשם הנפוץ "נוטרדם". פירוש המילה נוטרדם בצרפתית היא "גברתנו" ונועדה לסמן את מריה (מרים) אימו של ישו מייסד דת הנצרות. ועל כן בערים רבות ברחבי צרפת ניתן למצוא כנסיות בשם "נוטרדם" (לרוב עם תוספת המשויכת לעיר הספציפית) כמו גם בערים רבות מחוץ לצרפת באזורים בהם גרו עם גרים צרפתים ניתן למצוא כנסיות "נוטרדם" רבות. בישראל לדוגמא יש שתי כנסיות המכונות נוטרדם, הראשונה מצויה בכפר הערבי אבו גוש והשנייה בתוככי ירושלים ואף מכונה "נוטרדאם דה ז'רוזלם". (נוטרדם של ירושלים)

אך ללא ספק הכנסייה המפורסמת ביותר בעולם, המזוהה יותר מכל עם השם המחייב "כנסיית נוטרדם" היא הכנסייה הגותית המפורסמת והמרשימה מכולן המצויה בלב פריז.

כנסיית נוטרדם פריז- (Notre-Dame De Paris)
הקתדראלה המרשימה המכונה "נוטרדם דה פאריז" היא ללא ספק אחד מסמליה המובהקים של עיר האורות, בירת צרפת. הקתדראלה הבנויה בסגנון גותי היא מקום משכנו של הארכיבישוף של פאריז ומכאן שיש לה חשיבות דתית בעיני המאמינים הנוצרים ברחבי פאריז מעבר להיותה אתר עלייה לרגל ואבן שואבת לתיירים מכל רחבי העולם.

קתדראלת נוטרדם ממוקמת ממש בלב ליבה של פריז, עיר האורות. היא למעשה ממוקמת על אי המכונה "איל דה לה סיטה" ממנו על פי האמונה הוקמה פריז על ידי הפראקנים. היום קשה להבחין שמדובר באי כי הוא מחובר בגשרים, אך למעשה מדובר באי טבעי הממוקם בלב נהר הסיין החוצה את פריז לאורכה.

אזור הקתראלה היה ועודנו מקום פולחן חשוב מזה 2000 שנה. הקתדראלה הנוכחית (כפי שאנו מכירים אותה ובה אנחנו יכולים לבקר כיום) החלה להיבנות במאה ה-12 בתקופתו של לואי השביעי והסתיימה במאה ה-14 (הרבה אחרי מותו של אותו לואי- אך אל דאגה באו רבים אחריו).

אחד ממאפייניה המוכרים ביותר הם חלונות הוויטראז' מסוג רוזטה המפארים את הקתדראלה ושמם יצא למרחוק. למרבה המזל רוב הוויטראז'ים אותם ניתן לראות כיום בנוטרדם הם הויטראז'ים המקוריים הם שרדו את השנים הרבות ואת המלחמות והמהפכות הרבות שידעה צרפת כאשר הגדולה מביניהן היא ללא ספק המהפכה הצרפתית בשנת 1789. במאה ה-20 הורדו הויטראז'ים ממקומם בשנת 1939 עם פרוץ מלחמת העולם השנייה מתוך חשש שמא המפציצים הגרמניים ישמידו אותם כליל ויפזרו אותם ברחבי הכנסייה כאות השפלה לעם הצרפתי.

כנסיית נוטרדם פריז- מה לראות (מבנה וארכיטקטורה)
החזית שלל כנסיית נוטרדם היא ללא ספק מהיפות והמרשימות שבכנסיות אירופה, בזכות ייחודה ויופייה זכתה ללא מעט חיקויים ברחבי העולם, והיא ללא ספק סמל לאדריכלות גותית במיטבה. החזית מורכבת משני מגדלי פעמונים נישאים הבנויים מעל שלושה שערים גדולים כאשר באמצעה של הקתדראלה חלון ויטראז' רוזטה גדול ועגול.

הרוזטה הרשימה של הנוטרדם נבנתה באיכות ובדייקנות כה רבה שלא ניזוקה בכלל ולא ניכרים עליה פגעי הזמן. לפני הרוזטה (במבט מתוככי הכנסייה) ניתן להבחין בפסלים של ישו, של אדם וחווה ושל גיבורים נוספים בסיפורי התיאולוגיה הנוצרים כמו גם גיבורי הברית הישנה (התנ"ך של היהודים).

לקתדראלה כאמור שני מגדלי פעמונים עצומים ומרהיבים ביופיים. הפעמון במגדל הימני הוא זה שעל פי סיפור האגדה של ויקטור הוגו (הגיבן מנוטרדם) הופעל על ידי הגיבן איש הפעמונים של הכנסייה. הסיפור ההיסטורי הוא שלצורך יציקת הפעמון העצום (שאם תהיתם שוקל לא פחות מ-13 טוו!) הותכו תכשיטים רבים של נשות פריז. לאורך המגדלים האדריכלים שיצרו אותם עיצבו שורה של פסלי דמונים קטנים (פסלים דמויי מפלצות ושטנים) שהם "שומרי הפעמונים". חוויה להביט בפסלים ובהבעותיהם הייחודיות (שימו לב שהפסלים אינם חוזרים על עצמם וכל אחד מהם הוא יצירת אומנות בפני עצמה). גם פסלים אלו זכו להתייחסות בספרו של הוגו, כמו גם בסרטו של וולט דיסני "הגיבן מנוטרדם" המבוסס על האגדה המוכרת.

היכלי הקתדראלה הפנימיים עצומים בגודלם. הקתדראלה בכללותה מסוגלת להכיל לא פחות מ-9000 מתפללים ומאמינים בעת ובעונה אחת. סגנון הבנייה הפנימי נועד להראות את גודלו של האל ואפסותו של האדם, כפי שאדריכלי ימי הביניים שאפו לעצב את מקומות הפולחן הנוצריים. עם הכניסה לקתדראלה התחושה היא באמת של אפסות. התקרה גבוהה וכמעט אינה נראית ומולך מתגלה חלון הרוזטה העצום- מעין ויטראז' העשוי מלאכת מחשבת של פיסות זכוכית צבעוניות המחוברות זו לזו.

בלב הכנסייה מורכב עוגב מהגדולים ביותר בצרפת. לעוגב של נוטרדם יש לא פחות מ-7800 צינורות יש בו חמש מקלדות כשבכל אחת 56 קלידים ולא פחות מ-32 דוושות לרגליים בקיצור- משימה די מורכבת לנגן עליו (לא בכדי משרת נגן העוגב של כנסיית הנוטרדם הוא מהמשרות הנחשקות ביותר בצרפת לאורך כל השנים וגם כיום) אם תזכו לשמוע את העוגב של כנסיית נוטרדם בפעולה ללא ספק תתרשמו לגלות שמדובר באחד העוגבים המרשימים ששמעתם מימכם.

כנסיית נוטרדם – מידע לתייר
מתי פותחים? כנסיית נוטרדם פתוחה בכל ימות השבוע משעות הבוקר ועד שעות הערב.
 כמה עולה? הכניסה לכנסייה בחינם, מחיר עליה למגדלים הוא 5.5 יורו למבוגר (3.5 לצעיר/סטודנט/ילד).
 איך מגיעים? תחנות המטרו הסמוכות: St-michel, Cite אוטובוסים: 21,24,27,38,47,85,96

 




הוסף תגובה