ויימאר, גרמניה – Weimar

ויימאר, גרמניה – Weimar

ויימאר היא עיר קטנה במדינה תורינגיה בגרמניה. אין ספק שהשם ויימאר גדול הרבה יותר מהעיר עצמה ומקפל בתוכו חלקים נרחבים מההיסטוריה הגרמנית- ימי הרפובליקה הדמוקרטית של ויימאר, וימי תנועת ההשכלה הגרמנית שהפכה את ויימאר למקום מושבה- שם פעלו טובי הוגיה ולשם עלו חסידיהם לרגל. היום ויימאר היא עיר קטנה כשהייתה- מנסה להתרפק על עברה הקלאסי, מנסה לשחזר עצמה ברוח הימים היפים ההם כאשר בך ניגן את הקונצרטים שלו במחוזותיה ושילר, גתה ונישטה כתבו ברחובותיה. מנגד עומד לה לרועץ מחנה בוכנוואלד הנורא שנבנה לא הרחק ממנה ושתושביה חוזרים וטוענים שלא יכלו לדעת על הזוועות המרחשים בית כתליו.

ויימאר- כרטיס ביקור
שם: ויימאר
מדינה: גרמניה
מדינת מחוז: תורינגיה
שטח: 84 קמ"ר
אוכלוסיה: 65,000 נפש
מטבע: יורו (מטבע האיחוד האירופי)

ויימאר- מידע כללי
ויימאר היא עיר קטנה במדינה תורינגיה בגרמניה, היא מנסה לשחזר ולמצב מחדש את מעמדה כמרכז תרבותי המסמל את ימיה היפים של רפובליקת ויימאר (הרפובליקה הדמוקרטית של גרמניה אשר כוננה לאחר מלחמת העולם הראשונה ועד עליית המפלגה הנאצית בשנת 1933). העיר קטנה אך מפתחת תדמית תרבותית זאת הודות למורשת התרבותית המרשימה שלה- אנשי הרוח הרבים שפעלו בתחומיה (ביניהם גתה ושילר היוצרים הידועים והמלחין המפורסם יוהן סבסטיאן באך), וכמובן חוקת ויימאר- החוקה הדמוקרטית הראשונה של גרמניה שנחקקה בעיר.

ויימאר- קצת היסטוריה
הקמת העיר ויימאר מתוארכת פחות או יותר למאה הראשונה לספירה (שנת 888 לספירה לערך) מאז העיר מיושבת בקביעות אך נחשבת לעיר שאינה גדולה במיוחד (כיום מונה 65,000 נפש) יחסית לערים אחרות בגרמניה, אך מאז ומתמיד חשיבותה הייתה תרבותית והיא מוצבה כבירה התרבותית של גרמניה. ויימאר זכתה להוקרה והכרה אירופאית ובינלאומית בזכות אנשי הרוח והיוצרים שפעלו בתחומה. ויימאר מוצבה במאות ה-19 וה-20 כמרכזה של תנועת ההשכלה הגרמנית וזאת הודות לפעילותם של שילר, גתה, פרידריך ניטשה ואחרים שישבו בה והגו בה את תורתם ופרסמו ממנה את חיבוריהם הפילוסופים שתרמו תרומה משמעותית לידע העולם של החשיבה הפילוסופית המודרנית.

בויימאר נחקקה "חוקת ויימאר" בשנת 1918 לאחר תום מלחמת העולם הראשונה, ובכך שמה את ויימאר על המפה הלאומית של גרמניה והכניסה אותה לכל ספרי ההיסטוריה. החוקה הדמוקרטית של הרפובליקה נחתמה בויימאר זאת בגלל שבברלין עיר הבירה היה מסוכן מידי באותם ימים עקב מרידות של אנשי שמאל קיצוני. הרפובליקה הדמוקרטית שהייתה לסמל לדמוקרטיות האחרות באירופה והצטיינה בקדמתה לא האריכה ימים וקרסה עם עליית הנאציזם לשלטון בשנת 1933.

בעת מלחמת העולם השנייה נבנה בסמוך לעיר, בתוככי היער, מחנה הריכוז בוכנוואלד בו עונו ורוכזו יהודים רבים. תושבי העיר טענו וטוענים עד היום שהמשיכו בשגרת יומם וזאת מאחר של ידעו על הזוועות המתרחשות בתוככי היער. בעת ביקור במקום נסו אתם לאמוד את המרחק ולחשוב האם טענותיהם של אלו האומרים שלא ידעו ולא חשבו לגיטימיות או לאו.

ויימאר- דברים שכדאי לראות

העיר העתיקה של ויימאר- העיר ויימאר אינה גדולה ובנויה בצורה קלאסית ומאוד פסטוראלית. היא מלאה באתרים יפים אותם כדאי לפקוד ביניהם ביתם של שילר וגתה אנשי הרוח הגרמניים שבתיהם פתוחים לקהל הרחב. תחנת הרכבת של ויימאר יפה ומטופחת מאוד, כיכר התיאטרון בעיר אך היא אזור מרכזי הבנוי ומתוחזק בקפידה. הכל בויימאר מאוד יפה, מרפסות מטופחות, גנים יפים ופרחים באדניות התלויות מכל עבר. מבנים נוספים המצויים במרכז העיר הם כמובן בניין העירייה במצוי ממש במרכזה של העיר (בסמוך לכיכר העיר) הבתים הבנויים בקפידה, צבועים בצבעי פסטל מקנים למקום אווירה נפלאה של רוגע, שלווה ותרבותיות.

מחנה הריכוז בוכנוואלד (Buchenwald)- מחנה הריכוז בוכנוואלד הוא מהגדולים שבמחנות הריכוז של גרמניה. הוא היה פעיל החל משנת 1937 ועד לימיה האחרונים של המלחמה בשנת 1945. ההערכה שנרצחו בו למעלה מ-70,000 בני אדם (ביניהם יהודים) מספרים אלו אינם מחשיבים את ההמונים שהועברו ממנו אל מחנות ההשמדה ושם מצאו את מותם. כיום המקום הוא אתר הנצחה, ניתן לראות במקום שרידים מימי מחנה הריכוז כמו גם ממחנה הריכוז הסובייטי שהוקם לאחריו. ללא ספק המחנה ושרידיו עומדים כעדות אילמת לזוועות שהתרחשו בהם בתקופת מלחמת העולם השנייה וניצבים כראייה קשה כנגד תושבי ויימאר הטוענים לכך שלא ידעו ולא יכלו לדעת על הדברים שהתרחשו בו וזאת חרף הקרבה הרבה שבין העיר התרבותית ופסטוראלית הזו לבין המקום בו בוצעה הזוועה.

הוסף תגובה