דבלין, אירלנד – Dublin

דבלין, אירלנד – Dublin

דבלין היא העיר הגדולה ביותר באירלנד. היא בירתה של הרפובליקה החופשית של אירלנד והיא מעשה טומנת בחובה את כל קסמה של אירלנד תחת עיר אחת. כל התרבות של אירלנד, היופי של אירלנד, הארכיטקטורה, המוסיקה ואיך לא- הבירות כולם שלובים בה במארג נפלא ההופך את דבלין לחגיגה מושלמת עבור התיירים. שלא כמו בעבר, אירלנד התאוששה מהנמנום שהייתה שרויה בו במאה העשרים וכיום היא בירה תוססת, עמוסה בצעירים הגודשים אותה והופכים אותה למהירה, קצבית, עליזה, מתקדמת ולמעצמת היי-טק בפני עצמה. ביקור בדבלין הוא חוויה תרבותית-היסטורית-עכשווית נפלאה!

דבלין – כרטיס ביקור

שם: דבלין
מדינה: בירת אירלנד
אוכלוסייה: 505,000 נפש
מטבע: אירו
שעון: השעון המקומי בדבלין מאחר את שעון ישראל בשעתיים
אקלים: האקלים בדבלין אינו שונה מהאקלים האירלנדי בכללותו. החודשים החמים ביותר הם יולי ואוגוסט וגם אז הטמפרטורות לרוב נעות סביב 19-20 מעלות ולא יותר. הגשמים אינם פוסחים על אף חודש מחודשי השנה בדבלין. בכל חודש יש בממוצע כ-8 ימי גשם מה שאומר שמומלץ להסתובב עם מטריה בדבלין לאורך כל ימות השנה. החורף בדבלין קר אך הטמפרטורות אינן "צונחות" מתחת לאפס ולרוב נשארות מעל האפס במספר מעלות בודדות.
תחבורה: בתוככי דבלין פועלת חברת הרכבות DART אשר מרשתת את הבירה בקווי רכבות המגיעים למרב היעדים בתוככי העיר כמו גם לפרבריה החיצוניים. אם תרצו לשכור רכב פרטי (אופציה יקרה אך נוחה ומומלצת לטיול באירלנד כולה) זכרו שבאירלנד כמו בבריטניה נוהגים בצד שמאל ועל אף שבמכוניות יופיע מד המהירות במיילים לשעה (הקילומטרים לשעה לרוב יופיעו במספרים קטנטנים על לוח השעונים) המהירות המותרת (תופיע על שלטים בצידי הדרך) תהיה נקובה בקילומטרים לשעה, לכן חשוב מאוד לראות שאינכם "טסים" על הכבישים.

דבלין – קצת היסטוריה

תחילת ימיה של דבלין מצויים אי שם במאה העשירית בהיאחזות הוויקינגית העתיקה "אן דב לין" (הבריכה השחורה). עם פלישתם של הנורמנים לתוך אירלנד (במאה ה-12) זכתה דבלין למעמד של בירה והחליפה את הבירה הקודמת אשר שכנה על הגבעה הקדושה "טארה". מאז כל ענייניה הפנימיים של אירלנד נוהלו מתוך מצודת דבלין אשר נבנתה בלב ליבה של העיר. במאה ה-17 התרחבה העיר בצורה משמעותית ואילו במאה ה-20 במהלך מרידת חג-הפסחא של האירלנדים באנגלים קרבות עצמאות רבים ניצתו בתוככי הבירה והחריבו חלקים נרחבים ממנה.

מלחמת העצמאות של אילנד הותירה את דבלין הרוסה בחלקים נרחבים. לאחר מלחמת העצמאות והכרזת עצמאותה של הרפובליקה של אירלנד שוקמה דבלין מחדש והמבנים ההיסטוריים הרבים שחרבו בה בעת מלחמת העצמאות נבנו מחדש.

על אף שיקומם של מבנים היסטוריים רבים, נותרה דבלין מפגרת אחר בירות אירופאיות אחרות בכל התחום של תשתיות מודרניות ואמצעי תחבורה פנים עירוניים מודרניים שהתפתחו רק בסופה של המאה העשרים.

כיום דבלין זוכה לעדנה מחודשת, היא הפכה להיות מרכז היי-טק מהגדולים והחשובים באירלנד ובאירופה כולה. צעירים רבים נוהרים אליה ומפתחים אותה. דבלין הופכת להיות מרכז תוסס של חיים צעירים ואווירה תרבותית מרגשת ומחירי הנדל"ן בה הולכים ומאמירים בשנים האחרונות.

דבלין – התמצאות

דבלין, בירתה של הרפובליקה של אירלנד, היא העיר הגדולה ביותר באירלנד ושוכנת במרכזו של החוף המזרחי של האי האירלנדי על שפך נהר הליפי. מקור שמה הן במילים הגאליות "דב לין" שמשמעותם "בריכה שחורה".

נהר הליפי שעל שפכו שוכנת העיר מחלק אותה לשני חלקים- החלק הצפוני והחלק הדרומי. החלק הדרומי של דבלין אוכלס לאורך השנים על ידי בני המעמד הגבוהה ולכן הוא גם נחשב לאזור היוקרתי והיקר יותר בדבלין שם ממוקמים גם רוב אתרי התיירות והאטרקציות התרבותיות של דבלין.

אזור הטמפל בר (Temple Bar Area) נחשב היום למרכז התרבותי של דבלין ולליבה הפועם של האוכלוסייה הצעירה בעיר. האזור משתרע בין רחוב Dame Street לבין נהר הליפי. מסביב לאזור הטמפל בר מתחיל האזור העתיק של דבלין שם מצויה טירת דבלין וזהו למעשה מרכזה של דבלין בתקופת ימי הביניים. אזור אחר המצוי בדרום מזרח העיר הוא דבלין הג'ורג'יאנית אזור זה המאופיין בתכנון ובניה מוקפדים בסגנון ג'ורג'יאני הוא מהיפים והנפלאים בדבלין כולה.רחוב אוקונל (O'Connell Street) המצוי מצפון לנהר הליפי היה בער רחובה המרכזי של דבלין וכיום הוא בתהליכי התאוששות על מנת להפוך להיות שוב אחד מאזוריה המרכזיים של העיר. חופה של דבלין המצוי כאמור בצירה המזרחי של העיר היה לאורך השנים אחד מיתרונותיה החשובות של העיר. לאורך החוף מצויים שורה של כפרים הנחשבים לפרבריה של הבירה השווים בהחלט ביקור של שלווה ורוגע הרחק מהכרך הסואן.

דבלין – מה לראות ומה לעשות?

אזור הטמפל באר (Temple Bar Area)- אזור הטמפל באר המצוי בחלקה הדרומי של העיר (מדרום לנהר הליפי) הוא מרכז חיי הלילה העכשוויים של דבלין. בשעות היום האזור מהווה את המרכז התרבותי של דבלין המודרנית. יש כאן לא מעט משרדים ואולפנים של ענקי התקשורת והמדיה של דבלין ואירלנד כולה וזהו למעשה מרכז החיים הבוהימייני-תרבותי של דבלין. בשעות הלילה המקום הופך להיות למרכז החיים והבילויים של צעירי דבלין. הסמטאות של אזור הטמפל מלאות בפאבים ובארים אותם גודשים אלפי צעירים מקומיים ותיירים אשר נהנים ממיטב הבירות והמשקאות האירלנדים המסורתיים. האווירה בפאבים באזור הטמפל באר נפלאה ומומלצת. הפאבים נפתחים משעות אחה"צ המוקדמות ועד שעות הערב המאוחרות.

טירת דבלין (Dublin Castle)- המצודה נבנתה ע"י הנורמנים בעת כיבושם את אירלנד ועומדת על טילה כבר למעלה מ-700 שנה. לאורך השנים טרם עצמאותה של אירלנד הייתה טירת דבלין מאוכלסת ע"י נציגי השלטון האנגלי באירלנד ומשם התנהלו כל ענייני הפנים של אזור אירלנד כחלק מהממלכה הבריטית המאוחדת. בשנות העשרים של המאה העשרים לאחר הכרזת העצמאות של אירלנד החופשית הועברה הטירה לידיהם של האירלנדים וכיום היא משמשת למוזיאון וכאטרקציה תרבותית-היסטורית. ניתן לערוך סיורים מודרכים במקום וליהנות מיופיה של הטירה.

קתדראלת סנט פטריק הקדוש (Saint Patrick's Cathedral)- הקתדראלה היפה מצויד ברחוב סנט פטריק הקדוש ונבנתה בשנת 1191. המבנה הנוכחי אמנם הוקם רק במאה ה-12 אך לפי ההיסטוריה במקום עמדה כנסייה כבר מהמאה החמישית לספירה. הקתדראלה שייכת למסדר האבירים של סנט פטריק ובה היה נוהג סנט פטריק הקדוש להטביל את מאמיניו. במקום קבור גם הסופר האירלנדי הנודע ג'ונתן סוויפט שכתב את "סיפורי גוליבר" שהיה כומר בכנסייה. במקום מתקיימות תפילות מידי יום ואילו ביום ראשון נערך בה קונצרט עוגב חגיגי. ניתן לבקר במקום ולהתרשם מהקתדראלה המרשימה. שימו לב בעת ביקורכם לדגלי האבירים של מסדר סנט פטריק הקדוש התלויים עד היום ברחבי הכנסייה. כמובן שביום סנט פטריק הקדוש בחודש מארץ נערכים בכנסיה טקסים מרכזיים לרגל היום המיוחד.

ספריית מארש (Marsh's Library)- ספריית מארש היא ספרייה גדולה ומיוחדת השוכנת בסמוך לקתדראלת סנט פטריק הקדוש (ברחוב סנט פטריק). הספרייה הגדולה והעתיקה מכילה עותקים נדירים ומקוריים של כתבים שונים ויצירות ספרותיות אירלנדיות ושל כותבים אחרים מרחבי העולם. המבנה מרשים מאוד מבחינה ארכיטקטונית מבחוץ ומבפנים. במרכז הספרייה מוצג "כלוב" מיוחד בו היו נועלים את המלומדים שרצו לעיין בכתבי הספרייה העתיקים והנדירים מחשש שמא יגנבו או יפגעו. מומלץ בחום לחובבי הספרים והספרות.

מבשלת הבירה של גינס (Guinness Brewery)- בירה "גינס" הבירה הכהה המרירה תוצרת אירלנד היא ללא ספק אחד הסממנים החשובים של אירלנד ובירתה דבלין בעולם כולו. המונים ברחבי העולם מתענגים על טעמה של בירה גינס ורואים בה את היח"צנית מספר אחת של דבלין ברחבי העולם. בדבלין עצמה מצויה מבשלת הבירה המרכזית של גינס, שכיאה להצלחה מסחרית ידעה למנף את הדבר להצלחה תיירותית והקימה במקום מוזיאון עם מערך סיורים בו ניתן ללמוד על תהליך הכנסת הבירה הכהה, התססתה, אכסונה ושיווקה ברחבי העולם וכמובן, איך לא, גם איזור טעימות מעולה. במקום יש גם תצפית נפלאה ממרומי הקומה השביעית של המבשלת על כל רחבי דבלין. הביקור מומלץ לחובבי הבירה ולכל המשפחה.

בית הכלא קילמיינהם (Kilmainham Gaol)-בית הכלא קילמיינהם הוא אחד מסמלי מהפכת העצמאות של אירלנד. הוא נבנה בשיטה המאפשרת תצפיות ממושכות ובלתי פוסקות על כל האסירים והיה לאחד מבתי הכלא בו נכלאו נשפטו והוצאו להורג מנהיגי המהפכה של אירלנד החופשית אשר קראו לעצמאותה של אירלנד במהפכת חג הפסחא בשנת 1916. בית הכלא שהיה לסמל המהפכה כיום משמש כמוזיאון לתקופת הכיבוש והקולוניאליזם הבריטי באירלנד בכלל ובדבלין בפרט. אם תגיעו למקום והוא יראה לכם מוכר זה לא במקרה, המקום שימש בשראה וצולמו בו מספר סרטים ביניהם הסרט הנפלא "בשם האב".

רחוב אוקונל (O'Connell Street)- רחוב אוקונל הממוקם באזורה הצפוני של דבלין היה בעבר לאחד הרחובות המרכזיים בדבלין אישר בעשרות השנים האחרונות ירד מקרנו ואיבד את מרכזיותו לטובת אזורים אחרים כמו אזור הטמפל באר. בשנים האחרונות ובעיקר לקראת חגיגות המילניום החלה עיריית דבלין בשיפוץ נרחב לרחוב על מנת להחזיר עטרה ליושנה ולהשיבו למעמדו הקודם כשדרה המרכזית והחשובה ביותר בדבלין. המטרה היא לסלול בו שדרה רחבת ידיים הדומה לשדרות היפות בעולם כמו שדרת השאנז-אליזה הצרפתית. לאורך הרחוב נבנו מספר אנדרטאות לאומיות אירלנדיות והמקום מתחיל להתאושש גם מבחינה מסחרית כאשר מוקמים בו יותר ויותר מסעדות אזורי בילוי וגלריות המושכות אליהם יותר ויותר תיירים.

הוסף תגובה