מינכן, גרמניה – Munich

מינכן, גרמניה – Munich

מינכן בירת מחוז בוואריה היא ללא ספק אחת הערים היפות ביותר בגרמניה, יש המכנים אותה הבירה הנחבאת של גרמניה ויש הרואים בה תחליף ראוי והולם לבירה הנוכחית ברלין. היא ממוקמת באזור קסום וצפוני בגרמניה למרגלות האלפים הגרמניים של מחוז בוואריה שבחורף מתכסים בשלגים ונפתחים בהם אתרי הסקי האטרקטיביים באזור, אך לאורך כל השנה מינכן היא עיר המשלבת מודרניזציה של כרך סואן, גורדי שחקים ועומסי תחבורה עם קלאסיקה, עיר עתיקה, בנייה ארכיטקטונית מרשימה ואולי הכי חשוב גנים נפלאים וירוקים מקיפים ומפארים את העיר מכל עבריה, וגם נקודה יהודית אחת חשובה מאין כמותה- מחנה דכאו הנמצא בסמוך לעיר שמהווה היום מוזיאון לזכר השואה ומשמר את מבני המחנה האוטנטיים שהיו קיימים כאן במלחמת העולם השנייה ושבהם נכלאו המוני יהודי ועשרות אלפים מצאו בו את מותם.

מינכן – כרטיס ביקור
שם: מינכן
מדינה: גרמניה
חבל ארץ: בוואריה
אוכלוסיה: 1,356,000 נפש
מטבע: אירו (מטבע האיחוד האירופי)
חשמל: 220 וולט
שעון: שעון מינכן מאחר את שעון ישראל בשעה אחת.
אקלים: מזג האוויר הנעים ביותר שורר במינכן בחודשים מאי-אוקטובר. בעונת החורף מינכן מתכסה בשלג והטמפרטורות בה צונחות. אלו הרוצים לבקר במינכן וליהנות מטיולי היום הנפלאים באזוריה וברחבי העיר מומלץ להגיע בחודשי האביב והקיץ ואילו אילו המעוניינים בחופשות סקי נפלאות בהרים המושלגים של אזור בוואריה מומלץ להם כמובן להגיע בעונת החורף אז נפתחים אתרי הסקי והחורף המושלג כאמור בשיאו.
תחבורה: מערכת התחבורה של מינכן איכותית ונוחה מאוד, יש בה אוטובוסים, רכבות וחשמליות המרושתות לאורכה ולרוחבה של העיר ומגיעות לכל פינה נידחת בהם. ישנם כרטיסים משולבים התקפים לכל אמצעי התחבורה גם יחד. מומלץ לקנות כרטיס "חופשי יומי" או "תלת יומי" ואפילו שבועי (תלוי במשך שהותכם בעיר). תעריפי הנסיעות הן בהתאם לאזורי העיר בעוד רוב אתרי התיירות המרכזיים מצויים במרכז העיר ובתעריף הזול ביותר. בסמוך למינכן קיים שדה תעופה בינלאומי בו נוחתות טיסות בינלאומיות משלל יעדים ברחבי העולם כולל מישראל.  

מינכן – קצת היסטוריה
העיר מנכן נוסדה במאה ה-12 לספירה בשם "מוניכן" ע"י דוכס סקסוניה. לאחר כ-50 שנה מיום הקמתה זכתה למעד של עיר וכיאה לעיר במעמד זה באותם שנים בוצרה והוקפה בחומה. מאז הקמתה הייתה עיר בעלת חשיבות במחוז בוואריה ולאחת הערים המרכזיות בו. במאה ה-14 נשרפה העיר כליל ע"י הקיסר הרומי שניסה לכבשה, בהמשך ערה לידיים שבדיות במאה ה-17 וחזרה בחזרה לידיים של שושלת הבסבורג בתחילת המאה ה-18.

במאה ה-19 עם הקמת האקדמיה הראשונה במינכן היא הפכה לעיר אקדמית בעלת יוקרה בגרמניה ובכלל אירופה דבר שתרם משמעותית להתעצמותה וגידול האוכלוסייה שבה. בשנת 1919 הגיע אל מינכן אדולף היטלר והחל להקים בה את המפלגה הנאצית. לימים הוא אף ביצע את הפוטש (ניסיון ההשתלטות הראשון שלו על הממשלה הגרמנית) ממינכן.

במהלך מלחמת העולם השנייה נהרסה מינכן ונפגעה קשות מהפגזות בעלות הברית ועבודות השיקום בה החלו רק בשנת 1945 עם תום המלחמה. בשנת 1972 התקיימה במינכן אולימפיאדת מינכן בה נרצחו בפיגוע טרור רצחני 11 ספורטאים ישראלים שנלקחו ע"י טרוריסטים כבני ערובה ולאחר ניסיון חילוץ כושל של כוחות קומנדו גרמנים נרצחו בפיצוץ מחריד.

כיום מינכן החדשה היא מערבית לכל דבר ונחשבת לאחת הערים הגדולות ביותר בגרמניה וכבירת מחוז בבוואריה. עיר מלאת אתרי תרבות מרכזי בילוי ונקודת מוצא מצוינת לטיולים בכל אזור מדינת בוואריה הנפלאה.

מינכן – מה לראות ומה לעשות
הפארק האולימפי (The Olympic Park)- הפארק האולימפי הוא אולי אחד מאטרקציות התיירות המרכזיות במינכן והוא אחד מתוך הפארקים הנפלאים הפזורים ברחבי מינכן אך ללא ספק נושא בגאווה את התואר היפה והאטרקטיבי ביותר וקצת פחות בגאווה את העמוס והצפוף ביותר. הפארק נבנה (כפי שמעיד שמו) לכבוד אולימפיאדת מנכן שהתקיימה בו בשנת 1972 ובה גם ארע רצח 11 הספורטאים הישראלים. ברחבי הפארק התקיימו התחברויות האולימפיות ובין המדשאות והריאות הירוקות הרבות הפזורות בו ממוקדמים גם המבנים האולימפיים של אותה אולימפיאדה- האצטדיון האולימפי, אולמות ההתעמלות בריכת השחייה, המגדל האולימפי (אליו כדאי לעלות ולזכות בנקודת מבט מרשימה) ושאר מבנים אולימפיים כאלה ואחרים. במקום עוברת גם רכבת תיירותית חביבה ונחמדה המתאימה לקטנים ולגדולים שרוצים ליהנות מאטרקציה תיירותית חביבה או סתם מתעצלים ללכת את המרחקים הארוכים ברגל.

אצטדיון "אליאנס ארנה" (Allianz Arena)- אם כל הכבוד לפארק האולימפי ולאצטדיון האולימפי שבמרכזו אין ספק שכיום האצטדיון המרשים ביותר באזור הוא אצטדיון "אליאנס ארנה" אצטדיון הבית של קבוצת הכדורגל האגדית "באירן מינכן" שהיא ללא ספק אחת הקבוצות החזקות בליגה הגרמנית (אם לא החזקה בהן). עם הקמתו בשנת 2006 שימש האצטדיון למשחקי המונדיאל שנערכו בגרמניה וזכה בכבוד לארח את משחק הפתיחה. בשעות החשיכה זוהר האצטדיון במגוון אורות מדהימים ובתוכו יש מסעדות, מרכזי בילוי, חנויות עם ציוד ספורט ועוד. כמובן שמומלץ לצפות במשחק של באירן מינכן (לחובבי הכדורגל) ואז להרוויח חוויה ספורטיבית בשילוב עם חוויה ארכיטקטונית מודרנית מרשימה ביותר!

הגנים האנגליים (Englischer Garten)- הגנים האנגליים שנפתחו לקהל הרחב כבר במאה ה-18 הם ללא ספק אחד מפינות החמד היפות ביותר במינכן. הפארק רחב הידיים הוא ללא ספק תשובתם של תושבי מינכן לסנטרל פארק בניו-יורק או הייד-פארק בלונדון. הגנים הנפלאים מעוצבים בקפידה ומכילים כרי דשא רחבי ידיים, עצים המצלים על האזור, נחלים הזורמים ברחבי הפארק הענקי ואפילו אגם ענק הממוקם בחלקו הצפוני של הפארק. המקום מהווה עבור תושבי מינכן הן את הריאה הירוקה החביבה עליהם ומקום מפלט מהכרך הסואן והן את תחליף הים האולטימטיבי מאחר שמינכן על אף יתרונותיה הרבים נעדרת גישה לים. אדם קליינהסלוהר רחב הידיים בצפון הפארק מהווה את תחליף הים עבורם- כאן הם מגיעים לנפוש, להשתזף בתקופת הקיץ, לשחות ואפילו יש כאן אזור מיוחד המוגדר כחוף נודיסטים בו השיזוף בעירום חלקי ומלא מותרים (לחובבי העניין) אם כי גם בחופים הרגילים ניתן למצוא פה ושם נשים גרמניות חשופות חזה. אחד המבנים היפים והייחודיים בפארק הוא המגדל הסיני (Chinesischer Turm) אשר נחשב לאחת האטרקציות המרכזיות בגנים עליהם אף תייר אינו פוסח. המגדל כמתחייב משמו בנוי בסגנון פגודה סינית עם טכניקות ארכיטקטורה סיניות. באזור המגדל יש לא מעט מסעדות מסורתיות המגישות אוכל בווארי אמיתי, טיפוסי ומסורתי לרוב מנגנת שם תזמורת תרבותית ובסמוך יש פארק שעשועים חביב לילדים.  

מחנה הריכוז דכאו – ( Dachau Concentration Camp) – לא הרחק ממינכן (רבע שעה נסיעה באוטובוס) מצוי מחנה הריכוז דכאו שהיה מראשוני מחנות הריכוז ואחד המחנות הבודדים שהוקמו על אדמתה של גרמניה. דכאו שהיה מחנה ריכוז (ולא מחנה השמדה) ריכז בתוכו אסירים רבים שחיו בתת תנאים בתקופת מלחמת העולם השנייה ויותר מ-50,000 אסירים מצאו בו את מותם עקב תנאי המחייה הקשים, ההתעללות ועבודות הכפייה שהיו חלק משגרת יומם של אסירי המחנה. מחנה דכאו השתמר כמעט לגמרי ובמקום מצויים לא מעט מבנים מקוריים (כמו גם מבנים ששוחזרו) וכיום המקום פתוח לקהל הרחב (כניסה בחינם) כמוזיאון לזיכרון השואה ומלחמת העולם השנייה ולזכר הקורבנות הרבים שמצאו כאן את מותם. במקום מתנהלים סיורים מודרכים (בתשלום) וניתן לשכור גם מדריכים אלקטרוניים שמסבירים על האתר (קיימת הדרכה שכזו גם בעברית). ברחבי המחנה ניתן לראות את הצרפים הרבים בהם שוכנו אסירי המחנה, כמו גם קרמטוריום (משרפות) שנבנו לצורך שריפת הגופות של אותם אסירים שנפטרו עקב התנאים הקשים או נרצחו ע"י שומרי המקום אך כאמור לא בוצע כאן רצח המוני בגז. האתר הוא אתר היסטורי חשוב מעין כמוהו והביקור בו מומלץ לכל יהודי המבקר במינכן.

רחוב מקסימיליאן- (Maximilanstrasse) רחוב מקסימיליאן הוא ללא ספק אחד מרחובות השופינג היוקרתיים ביותר בגרמניה ובמינכן בפרט. יש שישוו אותו לשדרה החמישית בניו-יורק או לשדרות השאנז אליזה בפאריז. הרחוב שמתחיל בסמוך לארמון מקסימיליאן ויורד לכל אורכו עד לכיכר מקס יוזף משופע בחנויות אופנה ממיטב המותגים הגרמניים והעולמיים. החנויות יוקרתיות ומפוארות מאוד והמחירים בשמיים (רוב התיירים מסתפקים כאן ב"ווינדאו שופינג") אבל אין ספק שהאווירה האופפת את רחוב מקסימיליאן שווה את הביקור בו. החיים סביב הבוטיקים היוקרתיים כאילו הוצאו מסרט- גבירות מהודרות פוסעות להן לאורך הרחוב לבושות בקפידה ומראה של לימוזינה חונה ממנה יוצאת עלמה לצעירה לסיבוב קניות הינו מראה שבשגרה. מומלץ ביותר לבוא לכאן ולחיות קצת כמו האלפיון העליון של גרמניה (אבל רק כמו…)

כיכרות במינכן– מינכן משופעת בכיכרות כולן מרוכזות באזור מרכז העיר ולכל אחת מהן ייחודיות היסטורית משלה.
כיכר אודאון (Odeonsplatz) ידועה בעיקר בשל הפיכה בימיו של היטלר לסמל לעוצמת המפלגה הנאצית- הנאצים צעדו בה במסגרת השתלטותם על מחוז בבוואריה בראשית שנות העשרים של המאה העשרים בעוד כיום היא מהווה בעיקר מרכז תרבותי עמוס בבית קפה ומרכזי בילויים,

כיכר מריה (Marienplatz) אף היא כיכר מרכזית המצויה בחלקה העתיק של מינכן (בסמוך למרכז העיר) ומעוצבת בסגנון אירופאי טיפוסי. סביב הכיכר ממוקמים בניין העירייה החדש והישן שהם אתרי תיירות מצולמים במיוחד ואילו במרכז הכיכר מצויה מזרקה קלאסית יפה.

כיכר מקס יוזף (Max-Josef-Platz) הממוקמת יחסית בין כיכר אודיאון לבין כיכר מריה היא אחת הכיכרות החשובות היסטורית ומוקדשת למלך בוואריה מאסימיליאן הראשון שכונה בקצרה מקס יוזף. המלך הזה ששלט במדינת בוואריה במאה ה-19 היה מהמשפיעים והמעצבים את בוואריה המודרנית מבחינת משטר, חוק ופיתוח ולכן הוענק לו הכבוד וגם כיום מצוי פסלו בלב הכיכר אשר נמצאת בקצהו האחד של רחוב מקסימיליאן היוקרתי ומהווה תחנה חובה במסגרת סיור האתרים ההיסטוריים של מינכן העתיקה והקלאסית.

כיכר קארל (Karlsplatz) המצויה בסמוך לשער קארל אחד משלושת השערים לעיר העתיקה של מינכן קרויה על שם קארל תיאודור שהיה שליט בוואריה והיא הוקמה כבר במאה ה-18 אך כיום היא מרכז פגישה של צעירי מינכן (גם המוזרים מביניהם) שנהנים להיפגש במקום בסמוך למזרקה העגולה הגדולה המפארת אותה. בלילות הקיץ החמימים ניתן לראות כאן את צעירי מינכן מקפצים להנאתם אל ובתוך המזרקה ומשפריצים אחד על השני מים (קצת מזכיר את מראה חגיגות חג שבועות של ילדי ישראל).

הוסף תגובה