אמריצר Amritsar , הדת הסיקהית ומקדש הזהב

אמריצר Amritsar , הדת הסיקהית ומקדש הזהב

פירוש השם אמריצר הוא 'בריכת הנקטר', או בריכת ה'אלמוות' והיא מרכזם הרוחני של בני הדת ה'סיקהית'. אמריצר נמצאת במדינת פנג'ב הפורה – 'ארץ חמשת הנהרות'.

הדת הסיקהית נוצרה במאה ה-15 והיא שילוב מעניין ביותר בין ההינדואיזם והאסלאם. הסיקהים מאמינים באל אחד, דוגלים בשוויון בין כל בני האדם ומאמינים במושג ה'קארמה' וגלגול נשמות. לסיקהים שושלת של 10 מורים – 'גורואים', שהראשון שבהם הוא גורו נאנאק. המורה התשיעי והנערץ, גורו 'גובינד סינג' הוא שהוריד לכתב את הספר הקדוש 'גראנט סאהיב' – הנחשב לגורו העשירי והאחרון.

הסיקהים רואים את עצמם כ'קהילה לוחמת' ואכן רבים מהסיקהים משרתים בצבא ההודי גם היום. ישנם מספר סימנים שעל כל סיקהי לעטות לפי המסורת:
– צמיד כסף.
– חרב או פגיון בחגורה.
– לא לגזור לעולם את שיער גופו.
– מסרק.
– תחתוני 'בוקסר' רחבים.

הסיקהים בד"כ הם אנשים גאים מאד ומעשיים ביותר, רבים מהם אנשי עסקים מצליחים, בהודו ובשאר העולם. בעבר הייתה מתיחות בין הממשלה בדלהי והקהילה הסיקהית, אך כל זה נפתר מזמן והיום אפילו ראש הממשלה ההודית הוא סיקהי.

מקדש הזהב
האווירה במקדש מ ד ה י מ ה. את הביקור במקדש מלווה שירת 'קירטן' יפהפייה (שירת מקודשת) המושמעת ברמקולים ברחבי המקדש. השיש הנקי והלבן, המקדש המוזהב שבלב הבריכה, המים הכחולים וצבעוניות האנשים הרבים יוצרים תמונה מהממת.

מומלץ לבקר במטבח ובחדר האוכל, המגיש ארוחה חמה לעשרות אלפי עולי רגל מידי יום ומופעל על ידי מתנדבים. כל אחד (כן, גם אתם) יכול לבוא ולעזור בקילוף תפוחי אדמה, הכנת פיתות 'צפאטי', שטיפת כלים או ערבוב תבשיל עדשים עם משוט בסירי ענק.

בביקור באמריצר ניתן גם לשלב נסיעה לגבול בין הודו לפקיסטן. כל ערב בעת סגירת המעבר ישנו טכס משעשע ביותר, מעין הצגה תיאטרלית ומצחיקה של 'מלחמת הכבוד' בין המדינות השכנות.

רוני גורופי לגעת בהודו
www.lagaatbehodu.com
lagaatbehodu@gmail.com

הוסף תגובה