הואה, וייטנאם – Hue

הואה, וייטנאם – Hue

העיר הואה, הייתה בירתה הקודמת של וייטנאם (לפני האנוי) ונחשבת כבירה המלכותית של וייטנאם וכעיר המלכים והקיסרים ומכאן ייחוסה המכובד. העיר מרוחקת כ- 660 ק"מ מהנאוי הבירה. שיא פריחתה של העיר הייתה תחת שלטונם של קיסרי שושלת נגווין שהפכו את הואה למרכזם השלטוני והתרבותי והקימו בה ארמונות, פגודות ומקדשים רבים ושם גם קבורים חשובי הקיסרים של שושלת זו.

למרבה הצער, חלקים רבים מהואה נחרבו במהלך ההפצות הכבדות של מלחמת וייטנאם ונותרו רק שרידים מועטים שיכולים רק לגרות את הדמיון לפאר ולהדר שהיה נחלתה של עיר זאת בתקופת הקיסרות ובתקופה שקדמה למלחמה ההרסנית ההיא.

בשנת 1993 הכריז ארגון אונסק"ו העולמי על אזור הואה כאתר מורשת עולמי הראוי לשימור ומאז גם מרכזיותו של המקום בעיני תיירים מכל העולם עלתה ורבים נוהרים אליו לאורך כל ימות השנה.

הואה נמצאת בסמוך לקו החוף הדרום מזרחי של וייטנאם וחופיה יחסית נקיים ושמורים היטב בעונות הרחצה ניתן להרחיק מרחק קצר של נסיעה מהעיר ולהגיע אל חופי הים הוייטנאמים וליהנות מרחצה במימי ים סין הדרומי.

הואה- כרטיס ביקור
שם: הואה
מדינה: וייטנאם
מחוז: טואה טיין הואה (Thua Thien- Hue Province)
אוכלוסייה: 340,000 נפש
מטבע: דונג
אקלים: לרוב האקלים בהואה הוא חם ורטוב וזאת מאחר והואה גשומה מאוד בגשמי המונסון המתרחשים בה לאורך כל ימות השנה ושיאם מגיע בין החודשים אוקטובר-דצמבר. היא נחשבת ללא ספק לאחת הערים הגשומות ביותר באסיה (תביאו מטריה).

הואה- מה לראות ומה לעשות?
העיר המלכותית והעיר הסגולה האסורה- אזור העיר המלכותית והעיר הסגולה האסורה היו אזורי המחייה והעבודה של קיסרי שושלת נגווין ומשפחתם. העיר המלכותית הייתה האזור בו הקיסרים ניהלו את ענייני הקיסרות הוייטנאמית ואילו העיר הסגולה הייתה מקום מגוריהם הפרטיים של הקיסרים כמו גם של נשותיהם, ילדיהם ויורשי העצר ומכאן כינוייה
"אסורה". הכניסה לאזור העיר הסגולה היה אסור פרט למשפחת המלוכה ולמספר משרתים וסריסים ספורים שהיו אנשי אמונו של הקיסר. העיר בנויה בסגנון מפואר ומרשים על פי כל כללי תורת הפאנג-שוואי הדורשת יצירת איזון, בנייה מחומרים טבעיים, מיקום אסטרטגי טוב של העיר בין ההר מצפון לנהר מדרום ושאר מאפיינים נוספים. הביקור בעיר שכיום כמובן פתוחה לקהל הרחב מרשים מאוד ויש המוצאים דמיון לעיר האסורה המפורסמת של בייג'ינג בה גרו קיסרי סין.

פגודת טיין מו (Thien Mu Pagoda)- פגודת טיין מו נחשבת לאחת הפגודות היפות והמפורסמות ביותר בכל וייטנאם. הפגודה נבנתה במאה ה-19 ומתנשאת לגובה של כ- 20 מטרים וכיום מכילה מתחם לימוד והכשרה של נזירים בודהיסטים אשר פולחנם ואורח חייהם גלוי לעיני כל והמבקרים יכולים להתרשם מאורח חייהם, חדריהם ואולמות המגורים והלימוד שלהם. בפגודה יש פינת זיכרון לנזיר בודהיסטי שיצא בשיאה של מלחמת וייטנאם מהמנזר שבפגודת טיין מו לעבר סייגון הסמוכה שם הצית עצמו לעיני עיתונאים ולצלמים רבים במחאה כנגד המשטר של וייטנאם הדרומית שקשר קשרים עם האמריקאים. התמונה של הנזיר הבוער שהונצחה כאמור הפכה להיות אחד מסמלי המאבק של העם הוייטנאמי לעצמות ולאחד ממראות הזוועה הנודעים ביותר ממלחמת וייטנאם האכזרית.

קברי שושלת קיסרי נגוין– שושלת קיסרי נגוין אשר שלטה בכל אזור וייטנאם במאה ה-19 ועד לשנת 1945 נקברה במערכת של קברים מרשימה ומהודרת. אומנם מתוך 13 המלכים רק 7 זכו לאחוזות קבורה מרשימות ומפוארות אך גם שבעת אתרי הקבורה הללו מהווים מקור גאווה וייטנאמית וניתן להתרשם בהם מהארכיטקטורה הוייטנאמית המסורתית ומנהגי הקבורה של אותם קיסרים שכאמור זכו לכבוד רב. מתחמי הקבורה מתפרשים על שטח רחב, ניתן לשכור מדריך מקומי עם רכב שיעביר אתכם במסלול המקשר בין כל הקברים והמתחמים המקיפים אותם וניתן גם לשכור קטנוע באופן פרטי ולשוטט להנאתכם באופן עצמאי ברחבי המתחם. אין ספק שאתר הקבורה המרשים ביותר הוא של הנהנתן בקיסרי וייטנאם הקיסר טו-דוק. אחוזת הקבר באופן מוזר נבנתה על מנת לשרת את הקיסר טו-דוק ואת 104 נשותיו עוד בחייהם. הקיסר גר במקום, נהג להשתעשע בו עם נשותיו הרבות ולצאת למסעות ציד באזור המיועד המקיף את אחוזת הקבר. קברו של טו-דוק לא נמצא באחוזת הקבר הזו (או לפחות אינו ידוע מקומו המדויק) הקיסר שהיה מאוד קנאי לעושרו ציווה להיקבר עם אוצרותיו שלו ועל מנת למנוע שוד קברים לאחר מותו אף הורה לערוף את ראשם של כל 200 המשרתים שסייעו בהבאתו לקבורה.

נהר הבושם- (Song Huong)- נהר הבושם חוצה את הואה לכל אורכה. הנהר רחב ידיים ומשתי גדותיו לאורך התוואי שלו ניתן למצוא לא מעט אתרים בהם כדאי לבקר. על גדותיו ממוקמים רוב קברי קיסרי נגוין וזאת במסגרת האמונה של הפאנג שוואי שעל מנת לבנות מבנה בצורה נכונה לאור תורה זאת יש להקימו כאשר מצד אחד תוחם אותו נהר. שיט על נהר הבושם הוא חוויה נפלאה בהואה, ניתן לשכור סירת מנוע במחירים זולים יחסית ואף להצטרף לשייט מאורגן (הכל תלוי בהעדפתכם האישית ועד כמה טובים אתם בשיוט וניווט).

הוסף תגובה