האנוי, וייטנאם – Hanoi

האנוי, וייטנאם – Hanoi

האנוי, בירתה של וייטנאם, הוכתרה לא פעם בידי המבקרים והתיירים בה כאחת הערים היפות ביותר במזרח הרחוק. עיר בעלת היסטוריה ארוכת שנים, אשר ממוקמת על גדת "הנהר האדום" (ומכאן גם מקור שמה: "גדת הנהר"). האנוי היא שילוב מרתק של ישן וחדש, יש בה מקדשים עתיקים בני למעלה מ-1500 שנים לצד גורדי שחקים חדשים ומודרניים, בתים בסגנון קולוניאלי צרפתי לצד בנייה חדשנית של המאה העשרים ואחת. האנוי לא עוצרת לרגע, היא הולכת ומתפתחת בקצב מסחרר, יש בה הכל- שילוב מרתק של מערב ומזרח, ישן וחדש, טבע ואורבאניות, היסטוריה ועדכניות, וכל אלה ממתינים לתיירים שגודשים אותה בהמוניהם ונהנים מכל שיש לה להציע.

האנוי- כרטיס ביקור
שם: האנוי.
מדינה: וייטנאם.
אוכלוסייה: 6,232,000 נפש.
שפה: וייטנאמית, צרפתית, רוסית.
מטבע: דונג.
אקלים: בקיץ (מרץ-ספטמבר) חם מאוד ולח בהאנוי, זוהי העונה הגשומה אז פוקדים את המדינה גשמי המונסון, ואילו בחורף (נובמבר- פברואר) קר ויבש. בשיא החורף מגיע הטמפ' הממוצעת לכ-6 מעלות ואילו בקיץ יכולות הטמפ' לטפס לכדי 40 מעלות!

האנוי- קצת היסטוריה
האגדה מספרת כי האנוי הוכרזה כבירה הקייסרית הוייטנאמית בשנת 1010 על ידי המלך לי-טאי-טו וזאת בעקבות טענתו שראה בה את הדרקון המוזהב עולה ממימי הנהר האדום על גדותיה היא שוכנת. על אף שמשנה זו נחשבת האנוי כבירה היא מיושבת כבר אלפי שנים (ההערכה אומדת את תחילת ההתיישבות בה לשנת 2000 לפנה"ס!). לאורך כל שנות ההיסטוריה עברה האנוי ידיים רבות, החזיקו בה הסינים, הצרפתים, היפנים. בשנת 1954 בתומה של מלחמת העצמאות הוייטנאמית בכובש הצרפתי חולקה וייטנאם לשני חלקים כאשר האנוי היא בירת מדינת צפון וייטנאם ואילו סייגון בירתה של המדינה הדרומית. לאורך מלחמת וייטנאם הופצצה וייטנאם קשות על ידי הצבא האמריקאי מה שהביא להריסת חלקים ניכרים ממנה. היא נבנתה במהירות מחדש בתום המלחמה, ואילו בשנת 1976 לאחר מלחמה עיקשת בין צפון וייטנאם לדרומה אוחדה וייטנאם תחת שלטון רפובליקני אחד שקבע את האנוי לבירתה הרשמית של הרפובליקה הוייטנאמית המאוחדת.

האנוי- מקומות שלא כדאי לפספס
האגם ה"הואן קיים"– אחד המקומות המרכזיים בהאנוי כולה הוא אגם "הואן קיים" ("החרב שהוחזרה"). מקור שמו של האגם המרהיב הזה הוא באגדה על הקיסר לה טאי טו (מייסדה של האנוי). האגדה מספרת על צב ענק שעלה מן האגם והעניק לקיסר חרב פלאים שבזכותה ובאמצעותה נלחם הקיסר בפולש הסיני והביא לניצחונה של הקיסרות הוייטנאמית במערכה. האגם מרהיב ביופיו, סביבו קיימות מדשאות רבות עליהם המוני וייטנאמים נוהגים לבצע את תרגילי הטאי-צ'י שלהם מידי בוקר. ניתן להקיף את האגם בנסיעה ברכב, או בנסיעה באופניים. יש כאן שלווה קוסמית נפלאה המותירה את המולת הכרך הסואן מחוץ לגדרות הפארק.

בניין האופרה של האנוי- ממוקם בסמוך לאגם הואן קיים והוא אולי אחד המבנים הארכיטקטוניים המרשימים שהותיר כאן הכיבוש הקולוניאליסטי הצרפתי. יש הרואים בבניין האופרה המרשים מבנה ארכיטקטוני שכאילו נעקר מפריז הבירה הצרפתית והובא אל האנוי בשלומותו. גם אם לא תצפו באופרה וייטנאמית טיפוסית (פחות מומלץ) שווה לראות את המבנה המרשים הזה.

המוזוליאום של הו צ'י מין- המוזוליאום המרשים מצוי בלב כיכר בא-דין והוא בנוי בהשראתו של המוזוליאום הקומוניסטי של לנין ברוסיה. הו צ'י מין היה אחד מגדולי האומה הוייטנאמית וקרוי היום בפי הוייטנאמים בכינוי הנכבד "אבי האומה". הוא זה שהכריז על עצמאותה של וייטנאם לראשונה, עצמאות שהחזיקה שנה אחת בלבד ואז נכבשה שוב וייטנאם בידיהם של הצרפתים. הוא היה שליטה של צפון וייטנאם וביסס בה את המשטר הסוציאליסטי, אך לא זכה לראות באחדותה של וייטנאם ובניצחונה של המדינה הצפונית על הדרום. על אף שהו צ'י מין ציווה לשרוף את גופתו, הוייטנאמים לא נענו לצוואתו, חנטו את גופתו והיא מוצבת לראווה בלב המוזוליאום. תיירים המעוניינים לחלוף על פני גופתנו החנוטה של מין צריכים לפנות למשרד הרישום הנמצא בסמוך למוזוליאום ולהירשם. האתר פתוח בכל יום בין השעות 08:00-11:00.

הרובע הצרפתי של האנוי- האזור הצרפתי של האנוי הוא שריד לכיבוש הקולוניאליסטי של צרפת. סגנון הבנייה הפריזאי נשקף מבעד לשדרות עמוסות הוילות המרשימות הבנויות בסגנון צרפתי מהודר. בוילות הללו גרים היום נכבדי העם ונציגי הממשל. רוב מבני השלטון והממשל מרוכזים באזור זה מה שהופך אותו למרשים ולמטופח בהאנוי כולה. כיף לטייל בשדרות המוצלות על ידי העצים ולהבחין בגינות המטופחות ולרגע לדמיין שפוסעים על מדרכותיה של פריז הקסומה.

רחוב האנג גאי (Hang Gai)- אזור הקניות של האנוי- רחוב האנג גאי הוא אזור הקניות המרכזי של האנוי. כל מה שרציתם לקנות: ביגוד, נעליים, מזכרות, יצירות אומנות מקומית וכד' תוכלו למצוא באזור. הכל באיכות סבירה ובמחירים יחסית זולים יחסית (ניתן להתמקח קלות על המחיר אך לא באגרסיביות מוגזמת).

הארמון הנשיאותי– הארמון המהודר הוקם בראשית המאה העשרים (1900) ושימש למגוריו של המושל הכללי של מדינת הודו-סין הצרפתית בימי הכיבוש הקולוניאליסטי הצרפתי. בתומו של הקולוניאליזם הצרפתי סירב מנהיג המהפכה הוייטנאמי הו צ'י מין לגור בארמון על אף הפאר וההדר שלו (ואולי בגלל זה) והארמון נותר כמקום לביקורים רשמיים של דיפלומטיים ומנהיגים מכל העולם הבאים לביקור בוייטנאם. המבנה מרשים מאוד, סגנון הבנייה צרפתי ובהחלט שווה ביקור!

מקדשים בהאנוי- האנוי מלאה במקדשים מרשימים מאוד, הבנויים כמיטב המסורת הוייטנאמית והדת הבודהיסטית. הבולטים בהם הוא מקדש נוק סון (Nagoc som) אשר פירושו: "הר האיזמרגד". המקדש מצוי על אי בלב אגם "הואן קיים". הדרך אליו היא בחציית גשר אדום יפיפה אשר קרוי "גשר השמש העולה". מקדש נוסף הוא מקדש העמוד הבודד (Chua Mot Cot) שנבנה בשנת 1049 ע"י הקיסר הוייטנאמי כתודה לאלת הרחמים שסייעה לו בהבאת ילד לעולם שהיה ליורש הכתר.

הוסף תגובה