בייג'ינג, סין – Beijing

בייג'ינג, סין – Beijing

בייג'ינג, בירתה המרשימה של סין היא ללא ספק אחת הערים הנפלאות לביקור במזרח הרחוק בכלל ובסין בפרט. היא דוגמא מייצגת של כל מה שחשוב לראות בסין. יש כאן מפגש מרתק של המורשת הסינית המסורתית המשתלבת עם ניחוחות המערב והמודרניזציה. סין היא אטרקציה לתיירים ובייג'ינג היא ללא ספק היהלום של הכתר הסיני. בייג'ינג מאגדת תחתיה כל אתרי המורשת המרכזיים של מאות שנות קיסרות, מוזיאונים, מקדשים, פגודות, פסלים והכי חשוב שווקים בהם ניתן למצוא מכל הבא ליד בזיל לזול- כי הכי חשוב לזכור שבבייג'ינג Made in China נחשב תוצרת מקומית…

בייג'ינג- כרטיס ביקור

שם– בייג'ינג (גם בייג'ין ופקין)
מדינה– בירתה של סין
אוכלוסייה– 7,817,000 נפש
תושבים– 95% סינים
שפה עיקרית– סינית מנדרינית
שעון– השעון המקומי מקדים את שעון ישראל ב-6 שעות
מטבע– יואן
אקלים– הקיץ (יוני-אוגוסט) היא העונה המועדפת לביקור בבייג'ינג. אומנם חם אך זה עדיף על חודשי החורף בהן הטמפרטורות צונחות אל מתחת לאפס ומי הנהרות קופאים. תחבורה-הדרך הטובה ביותר לנוע בתוך בייג'ינג העמוסה היא ברכבת תחתית. למרבה המזל לכבוד האולימפיאדה שודרגה מערכת הרכבת התחתית של בייג'ינג בצורה ניכרת, פריסת התחנות מעולה ועלות הנסיעה זולה מאוד. הרכבת התחתית בה ניתן להתמצא בקלות רבה מאפשרת לתיירים לדלג על העומסים ופקקי התנועה הנוראיים ביתר קלות. כל אופציה אחרת של אוטובוס או חלילה רכב שכור תחשב רעיון רע מאוד. מצד שני כל סיני מקומי יאמר לכם שגם אופניים יכולות להיות פתרון נפלא.

בייג'ינג- התמצאות

בייג'ינג בירתה של סין נפרשת על פני 80 ק"מ מרובעים אשר נראים במבט ראשון סבוכים ומסובכים, אך במבט שני ניתן למצוא בהם סדר והיגיון מופתי- כיאה לסדר הקומוניסטי הקפדני של סין. בייג'ינג בנויה מ-6 כבישים טבעתיים המקיפים את מרכז העיר. רוב האתרים המרכזיים ואטרקציות התיירות ממוקמים בטווח הכביש הטבעתי השני ומעבר אליו ממוקמות שכונות המגורים היותר מרוחקות של בייג'ינג העירונית והפחות תיירותית. אין רוב ימיו מעביר התייר הממוצע באזור שסביב הכביש הטבעתי הראשון המקיף את העיר האסורה ואת כיכר טיאן-אן-מן.

כיום, לאחר המטמורפוזה שעברה בייג'ינג לקראת האולימפיאדה של שנת 2008 היא הרבה יותר ידידותית ומסבירת פנים לתייר המערבי. ברוב השילוט יש כיתוב באנגלית ליד האותיות הסיניות ויחסית לעבר משימת הניווט בבייג'ינג כבר לא מסובכת כמו פעם.

בייג'ינג- מה לראות ומה לעשות?

בייג'ינג היא למעשה מיקרוקוסמוס של הרפובליקה הסינית הגדולה. לא במקרה רבים התיירים הבאים לביקור קצר בממלכה הסינית ובוחרים להתמקד בבייג'ינג ולא לנסוע (או בהתחשב במימדיה של סין- לטוס) למקומות אחרים ומרוחקים. בבייג'ינג יש הכל- שילוב של ישן וחדש, מסורתי ומתקדם, מורשת סינית היסטורית ושווקים עצומים, מופעי פולקלור ואקרובאטיקה לצד מועדונים מערביים ומופעי ענק. בייג'ינג היא שילוב מעולה ויש בה הכל!

בייג'ינג- אתרים מומלצים

כיכר טיאן-אן מן- Tiananmen Square בלב ליבה של הבירה הסינית אל מול העיר האסורה נמצאת כיכר טיאן-אן-מן שהיא ללא ספק אחת האתרים החשובים בהיסטוריה הסינית המודרנית של תקופת המהפכה הטאואיסטית הקומוניסטית. הכיכר שנחשבת השנייה בגודלה בעולם (אחרי הכיכר האדומה) נבנתה אל ידי שושלת הקיסרות "מינג" שבנתה את העיר האסורה הסמוכה אליה, אך את חשיבותה ההיסטורית קיבלה הכיכר הודות לאירועי הכרזת העצמאות של הרפובליקה העצמאית של סין בשנת 1949 וגם הודות טבח הסטודנטים הנורא שאירע שם בשנת 1989 בה נרמסו תחת שרשראות טנקים אלפי סטודנטים שבאו להפגין ולמחות באחת מהפגנות הסטודנטים הגדולות בעולם כנגד המשטר הסיני הקומוניסטי. כיום הכיכר מאובטחת מאוד (כדי לוודא שהפגנות נגד המשטר כמו זו של 1989 לא ישנו). בלב הכיכר נבנה המוזוליאום של מאו (מאו צה-טונג) המנהיג הקומוניסטי בו ניתן לראות את גופתו החנוטה של המצביא השנוי המחלוקת מחולל המהפכה הסינית. בכיכר נערכים המצעדים הסינים הגדולים ובסמוך שוכן בית המפלגה ויתר מבני השלטון של הרפובליקה.

"העיר האסורה"- Forbidden City "העיר האסורה" המשקיפה אל כיכר טיאן-אן מן היא אחד האתרים החשובים והמרתקים בסין. במתחם זה שכנו קיסרי סין על כל משפחותיהם, נשותיהם, ילדיהם והמשרתים. "העיר האסורה" הייתה אחד המקומות המבודדים ביותר בעולם ורק מטי מעט הורשו להיכנס אל מרכז העצבים של הממלכה הסינית המכיל מאות מבנים ואלפי חדרים הבנויים בהוד והדר בצורה סימטרית להפליא ומוקפים בגנים מרשימים ותעלות מים. לאחר נפילת הקיסרות הסינית תמו 500 שנים של בידוד וכיום ניתן להיכנס למתחם ולהתרשם מהמורשת ופלאי הארכיטקטורה המאפיינים את המקום. הבנייה מרשימה מאוד ומעוצבת להפליא על פי כל עקרונות הפאנג-שוואי הסיני. שימו לב לשילוב הצבעים המרשים, גילופי העץ, המוטיבים של החיות המלכותיות והסימבוליות של כל פינה ופינה ברחבי העיר. אין ספק שמדובר באחד ממוקדי התיירות המרגשים שיש כיום בבייג'ינג.

גבעת הפחם (פארק ג'ינגשן) – Jingshan Park- בסמוך למתחם העיר האסורה (מן הצד השני לכיכר טיאן-אן מן שוכן פארק ג'ינגשן או בכינויו "גבעת הפחם". הגבעה הנמצאת בלב הפארק נבנתה באופן מלאכותי על מנת להשלים את מסגרת הפאנג-שוואי האולטימטיבית של העיר האסורה ולתחום אותה באחד מצידיה עם הר. כדאי לבקר בפארק ולעלות במעלה הגבעה עד למקדש הבודהיסטי המרשים הנמצא בקצהו. ממעלה הגבעה ביום בהיר ניתן לקבל נקודת תצפית מרשימה על כל העיר האסורה ובכך לראות את הארכיטקטורה הסימטרית המדהימה שלה. כמו כן ניתן לקבל תצפית פנוראמית עוצרת נשימה על כל המתחם העתיק של בייג'ינג.

מקדש השמיים- Tiantan מקדש השמיים הוא לא ספק אחד המקדשים המרשימים שקיימים כיום ברחבי בייג'ינג והוא אחד השרידים המרכזיים שנותרו מתקופת הקיסרות הסינית העתיקה. במתחם מקדש השמיים נערך מידי שנה פולחן השמיים של הקיסרות בו היה הקיסר בכבודו ובעצמו יוצא את שערי "העיר האסורה" מגיע אל המקדש ועורך בו את פולחן השמים בתפילה לגשמים ולשנה פורייה. המקדש בנוי בקפידה ומלא בסימבוליזם של הפאנג-שוואי הסיני ובצבעים המסמלים מים וזרימה. מסביב למקש קיים פארק ענק בו בסופי שבוע מתקיים הפנינג סיני עממי. המוני סינים יוצאים לגינות (בימים חמימים ובהירים) ומשחקים ועוסקים בפעילויות חברתיות כמו טאי-צ'י, ריקודי עם, משחקי כדור-נוצה, שירה במקהלה ויתר משחקים עממים. הסינים מאוד ישמחו לשתף אתכם במשחק, לשיר אתכם ולרקוד, אל תתביישו הם ממש ישמחו עם תיקחו יחד איתם חלק בחגיגה!

מקדש הלאמה- Yonghe gong Temple – "מקדש הלאמה" הוא כינוי לרצף של מספר מקדשים בודהיסטיים המרוכזים במתחם בודהיסטי מרכזי אחד. עם כל חייכם חלמתם לראות פסלי בודהה ענקיים אין ספק שזהו המקום בשבילכם. המקום הוא אחד ממרכזי הפולחן החשובים לסיניים הבודהיסטיים. תוכלו לראות את עשרות הסינים מגיעים לבצע את הפולחן של שריפת הקטורות אל מול פסלי הבודהה המוזהבים המתנשאים לגבוה רם. המקדשים מלאי פאר והדר ומתקיימת בהם פעילות פולחנית ענפה לצד למידה אינטנסיבית של נזירים.

ארמון הקיץ- Yiheyuan (Summer Palace) ארמון הקיץ הוא ללא ספק אחד מפאי הארכיטקטורה של קיסרות סין, אך בעבור הסינים מהווה מקום גם סמל לשרירות לב השלטון וניכורה של הקיסרות מהעם. כיום לאחר תום עידן הקיסרות נותר המקום כפארק ירוק ומרשים אשר בליבו נמצא ארמון הקיץ של הנסיכה שישי (שמלכה בשם בנה הקיסר הצעיר). הארמון בנוי בצורה ספינת שיש עצומה וראוותנית ה"שטה" כביכול על מימי הנהר. המקום נפלא וניתן לבלות שעות בפארק ובגנים המקיפים אותו.

דרך הרוחות- קברי שושלת מינג (Shi-san-Ling) האתר המרשים המצוי מחוץ ללב בייג'ינג (50 ק"מ צפונית), הוא אתר הקברים של שושלת קיסרי מינג שהייתה למפוארות ולגדולות משושלות הקיסרות הסינית. באתר נמצאות מערות קבורה תת- קרקעיות של 13 קיסרי סין וקברים נוספים אחרים אשר אליהם מוליכה "דרך הרוחות" המרשימה והמפוארת בה ניתן לחזות בכל מנהגי ומאפייני האבלות הסימבוליים של המסורת הסינית. בכניסה אל דרך הרוחות בה עברו כל לוויות הקיסרים ניצב שער עצום תחתיו ממוקם פסל של צב המסמל אריכות ימים וחוכמה עפ"י המסורת הסינית. עצי הערבה הבוכייה התוחמים את הדרך ואת השער בכניסה מובילים אל שדרה ארוכה בה סדורים פסלים של בעלי חיים בעלי משמעות סימבולית. בצדה האחד הפסלים כורעים כאות אבל וכבוד לקיסר המת ומן הצד השני הפסלים עומדים כאות כבוד לקיסר החדש. בסופה של הדרך מצויים פסליהם של השומרים והגיבורים הסינים ומנקודה זו של תום השדרה מתפצלת הדרך אל מערות הקבורה השונות. מומלץ לשלב את הביקור במקום במהלך נסיעה לאחת מנקודות התצפית בחומה הסינית הממוקמות מחוץ לבייג'ינג.

החומה הסינית- The Great Wall נפתח בהפרכת מיתוס- לא רואים אותה מן החלל, אבל זה עדיין לא מפחית במאום את ההתרגשות האוחזת בעת ביקור באחד משבעת פלאי העולם העתיק- חומת סין הגדולה. החומה המתפרשת על פני אלפי קילומטרים ונבנתה לפני אלפי שנים מסיבות שעדיין נמצאות במחלוקת בקרב המומחים ונותרו בגדר תעלומה היא ללא ספק אחד מהפרויקטים הארכיטקטוניים המרשימים בכל הזמנים. לא ניתן לבקר בין מבלי לטפס על החומה (ולו מספר מדרוגות בודדות). בסמוך לבייג'ינג יש לא מעט מקומות בהן ניתן לטפס על החומה וכל שנותר לכם הוא לבחור היכן תרצו לטפס. כמובן שסביב החומה התפתח פולקלור תיירותי שלם ויש המון אטרקציות תיירותיות בסביבת אתרי החומות המתוירים. ישנם אתרים כמו "אתר החומה של באדאלינג" (Badaling) שהוא מהמפורסמים והידועים יותר, אך גם העמוסים והתיירותיים להחריד, וישנם אתרים פראיים ומאתגרים יותר כמו אזורי החומה של חואנגואה (Huanghua)או הואנגהואצ'נג (Huanghuacheng) הכל תלוי כמה רחוק אתם מוכנים לנסוע, וכמה כוח יש לכם לטפס.

הכפר האולימפי- כולם יסכימו שהאולימפיאדה המרשימה של בייג'ינג 2008 הייתה לאחד ממפגני הכוח המרשימים של המעצמה הסינית. בייג'ינג הייתה חסומה למשך כל ימי האולימפיאדה ולא הותרו אשרות תייר לביקור בעיר בתקופת המשחקים ועל כן כל שנותר למי שרצה ולא יכול היה לחזות בפלא כשהתקיים הוא לחזות כיום באחד מהכפרים האולימפיים המרשימים שנבנו אי פעם. בבואכם אל המתחם האולימפי דמיינו שעד לפני שנים מועטות היה האזור עמוס בבניינים ושכנות של עשרות אלפי סינים שיום בהיר אחד פונו מבתיהם לטובת המשימה הלאומית של בניית הכפר האולימפי. במקום נמצא אצטדיון "קן לציפור" (The Bird's Nest) המרשים אליו ניתן להיכנס בתשלום ולדמיין איך היה נראה המקום בעת קיום המשחקים (חוויה מומלצת!) קוביית המים (The Water Cube) שהיא למעשה הבריכה האולימפית, מגדל הטלוויזיה הנישא וכמובן מלון "הכפר האולימפי" המעוצב בצורת לפיד. המתחם מרשים ביותר בעיקר עם רדת הלילה אז מואר כל האזור בתאורה צבעונית מרהיבה.

השווקים הסינים- כל ישראלי בר-דעת לא יוותר על ביקור בשווקים הנפלאים של סין. השווקים המפורסמים של סין הם "שוק הפנינים" (Pearl Market) ו"שוק המשי" (Silk Market), כדאי להדגיש כבר בשלב זה שהשמות הם מסורתיים בלבד ובכל השווקים ניתן למצוא הכל מכל כל! כל שחלמתם ולא העזתם לקנות תוכלו למצוא בשווקים של סין והכל- "העתק מקורי"! מיותר לציין שלמרות רמת החיקוי הגבוהה לא תמצאו כאן שום דבר מקורי, הכל חיקויים ברמות שונות (ולכן כדאי מאוד לבחון את טיב הסחורה) של מיטב המותגים (אופנה, הנעלה, משקפי שמש, מוצרי אלקטרוניקה ועוד…). השווקים הם למעשה קניונים ענקיים ומקורים מלאים בדוכנים עם מוכרות סיניות מציקות שעטות על הקונים ומאלצות אותן להביט בסחורתן. המשא והמתן על המחירים הוא חלק מהעניין ועל כן חשוב להתמקח! המוכרות הסיניות ינקבו במחירים מופקעים כי הן סומכות על הישראלי שיקצץ את המחיר בחצי לפחות ועל כן לפני שירד המחיר בלפחות 50% -60% אין בכלל על מה לדבר (ושלא ישבר לכם הלב כשהן יגידו לכם "you are killing me.." ושאר אמירות "מרגשות").

שוק האוכל- שוק הלילה – Dong Hua Men Night Market אחת האטרקציות החשובות של בייג'ינג שביקור בבירה הסינית לא יחשב שלם בהעדרן. כל ישראלי חייב להביא בחזרה הביתה תמונות של ג'וקים, סרטנים, עקרבים ושאר שרצים ורמשים מוצעים למכירה לכל דורש כשהם משופדים על שיפוד. אז נכון שהמקום כבר ממוסד הרבה יותר מבעבר ויש האומרים שקיימת שמירה על סטריליות (אם לאכול "ג'וק סטרילי" נשמע לכם מפתה יותר…) עדיין יש כאן מקום לאתגר את קיבתכם וטעמכם הקולינרי. אבל גם אם לא תאכלו כלום אין ספק שזו אטרקציה שחייבים לראות!

רחוב ליוליצ'אנג- Liulichang Dongjie רחוב ליוליצ'אנג הוא אחד מהמקומות הבוהמיינים יותר בסין. הרחוב המעוצב כרחוב סיני מסורתי המקום נפלא לטייל בו ולהתרשם כיצד נראית שכונה סינית מסורתית אם כי חשוב לקחת בחשבון שהמקום הזה הוא שכונה סינית משומרת ומתוירת. יש כאן לא מעט חנויות תיירים קטנות, מסעדות, בתי קפה נחמדים וספסלים הפזורים לאורך הרחוב.

מופעי תרבות- מופעי אקרובאטיקה וקונג-פו בייג'ינג ידועה במופעי התרבות המסורתיים הסינים המפוארים המתקיימים בה כמעט מידי ערב. המורשת הסינית עמוסה בתרבות לה אין אח ורע בעולם כולו. רוב התרבות הסינית זרה לנו וצורמת לאוזנו של התייר המערבי. האופרה הסינית היא אוסף של צרחות בלתי מוסברות וצלילים צורמים והתיאטרון כמובן בסינית שותפת. יחד עם זאת קיימים לא מעט מופעי "פולקלור לייט" המותאמים לקהל התיירים המערבי. הטובים בהם הן מופעי הקונג-פו של מסדר נזירי שאולין, ומופעי האקרובאטיקה. המופיעים המלווים בפסקול באנגלית, במוסיקה מערבית ובשלל אפקטים ופירוטכניקה מהווים טעימה קלה לתרבות הסינית המפוארת ומציבים סטנדרטים חדשים של המושגים "נועז", "גמיש" ו"עוצר נשימה".

הוסף תגובה