סמוק שמפיי, גואטמלה – Semuc Champey

סמוק שמפיי, גואטמלה – Semuc Champey

סמוק שמפיי הוא אחד מהפארקים ואתרי הטבע המרשימים ביותר הקיימים במרכז אמריקה וללא ספק אחד מהאתרים אותם תזכרו זמן רב לאחר תום הביקור כי ללא ספק מדובר בתופעת טבע ייחודית הטובלת בנוף ירוק עוצר נשימה.

אתר הטבע המרשים מצוי ב-10 ק"מ מהעיר לנקין (Lankin) שמושתת ברובה על תיירות הסובבת את אתר "סמוק שמפיי" ועל כן תוכלו לארגן מכאן טיולים מאורגנים, הסעות וכד' במחירים זולים ובתדירות גבוהה מאוד.

אתר ה"סמוק שמפיי" הוא למעשה פארק טבע ושמורת טבע מוגנת שהיא אחת מאטרקציות התיירות הבולטות והחשובות הקיימות בגואטמלה עליה לא כדאי לוותר והיא שווה את הנסיעה הארוכה והמפרכת אליה.

ה"סמוק שמפיי" הוא למעשה תיאור של תופעת טבע נדירה ומרתקת המתקיימת בשמורת הטבע הזו פירוש המילה "סמוק שמפיי"= מים חודרים בסלע- מדובר למעשה ב-7 בריכות מים טבעיות ומדורגות הנשפכות זו לזו בצורת מפלים קטנים. הבריכות מוזנות ממי גשמים הממלאים את הבריכות הצבועות בצבעי ירוק כחול וטורקיז משגעים, כאשר כל העת מתחת לפני הקרקע רוחש לו נהר שוצף וקוצף של מי הפשרת שלגים הזורם בעוצמה רבה באופן תת קרקעי מבלי שניתן להרגיש זאת בזמן הטבילה בבריכות השקטות והשלוות. הבריכות והנהר נפגשים בזרם אדיר כאשר הנהר פורץ ממעבה האדמה והבריכה האחרונה נשפכת יחד איתו לכדי מפל גדול ומרשים.

הביקור בסמוק שמפיי כולל עליה לתצפית מרשימה (מיראדור) הצופה מגובה רב על כל אזור הואדי המדהים בו מצוי סמוק שמפיי. מנקודת המצפור הזו תוכלו להבחין בכל שבעת הבריכות נשפכות זו לתוך זו ומימיי הנהר הגועש כאשר כל הסובב את הברכות הוא יער טרופי עוצר נשימה. לאחר שתסדירו את נשימתכם מהעלייה והירידה המפרכות אל ומהמצפה תוכלו לפסוע לאורך הבריכות והאף לגשת בזהירות ולראות את הנקודה האחרונה בה רואים את שצף הנהר לפני שנעלם במעבה האדמה.

לאחר מכן ניתן לטבול בבריכות המדהימות הללו. המים נעימים, בייחוד בימי הקיץ החמים וכיף מאוד לשחות במקום. המים צלולים ונקיים מאוד עקב הזרימה המתמדת שלהם ויש כאן אווירה של גן עדן.

רבים בוחרים לעשות את הטיול בברכות דרך הבריכות ופשוט יורדים דרך המפלים הקטנים עד שמגיעים אל המפל הגדול והשוצף אליו כמובן לא מומלץ לרדת (מספר תיירים כבר קיפחו חייהם כשנפלו למימיו).

התצפית על המפל הגדול שכאמור ממזג את מימי הנהר התת- קרקעי הפורצים ממעבה אדמה עם מימי הבריכות מומלצת ונפלאה.

בנוסף במקום יש מערות נטיפים נפלאות- מערות סמוק שמפיי. אל המערות ניתן להגיע באמצעות מדריכים וטיולים מאורגנים היוצאים מידי יום מלנקין. הסיור במערות הוא למעשה ספק הליכה ספק שחייה במים בפלס משתנה עד לעומק של מעל גובה המותניים. הולכים עם מדריך מקומי בחושך עם נרות במסלול מאתגר של סולמות, מפלים וסלעים בחושך מוחלט- חוויה מגניבה ומיוחדת! סוף המסלול הוא בבריכה תת קרקעית מרהיבה אליה ניתן לקפוץ מסלע גבוה העומד בשפתה.

לצד הבריכות והמערות יש עוד אטרקציות כמו שיט אבובים נחמד, קפיצות מגשר החוצה את הנהר בשמורת הטבע ועוד. את כל אלה תוכלו לקבל במסגרת אותם טיולים מאורגנים היוצאים מידי יום מאזור לנקין ואותם תוכלו לרכשו במחירים לא יקרים במיוחד והם כוללים הסעה לאתר, הדרכה ואת כל הציוד הנדרש (נרות, אבובים וכד').

בגלל שרוב הפעילות במקום סובבת סביב מים מומלץ מאוד שלא להביא איתכם יותר מידי ציוד יקר ערך וללבוש בגד ים (בוודאי אם אתם מתכנים להגיע לסיור במערות ובמפלים) לעומת זאת נסו לא לוותר על מצלמה שכן הנופים כאן עוצרי נשימה ואין ספק שתרצו להנציח עצמכם באחד המקומות היפים בהם תבקרו לאורך הטיול שלכם.

איך מגיעים? לאזור סמוק שמפיי ניתן להגיע באמצעות טנדרים עם קבינה פתוחה העורכים הסעות (בתשלום) לשערי האתר עצמו. זו הדרך היעילה והיחידה להגיע מלנקין לפארק עצמו המצוי 10 ק"מ של ירידה בכבישי עפר וצמחייה טרופית משגעת. (מטיבי לכת יכולים לעשות זאת גם בהליכה. מומלץ להגיע לשמורת הטבע כמה שיותר מוקדם כי המקום עמוס במטיילים בייחוד בעונות השיא ובעונת הקיץ הטמפרטורות בשעות הצהריים כאן חמות ומעיקות במיוחד.

לינה – ניתן לישון בלנקין השוכנת בסמוך. יש לא מעט הוסטלים נוחים ודי זולים באזור שרוב פרנסתם היא פשוט אכלוס המוני התיירים שפוקדים את סמוק שמפיי. אופציה נוספת היא לינה בקאסות ובקתות קטנות בכפר סמוק שמפיי הממוקם ממש בצמוד לאתר. הכפר קטן ונידח מאוד, אין שם חשמל לעיתים קרובות (בעיקר בעונה הסוערת) והבקתות שם קטנות ולא מתוחזקות כראוי ועל כן לא מומלץ לישון באזור זה. בהתחשב בעובדה שהנסיעה מלנקין אינה ארוכה מומלץ להתאכסן שם בתנאים טובים יותר.

תחבורה אמצעי תחבורה ללנקין לא חסרים. כמעט מכל יעד תיירותית בגואטמלה (אגם אטיטלאן, סן פדרו, אנטיגואה) יוצאים שאטלים על בסיס יומי (או מספר פעמים בשבוע) לאזור לנקין וסמוק שמפיי. תוכלו לשכור את שירותי השאטלים הללו בכל סוכנות מטיילים בערים המרכזיות. הנסיעה ללנקין מפרכת ואורכת לא מעט זמן בכבישים לא סלולים ותלולים אך החוויה של הביקור בסמוק שמפיי שווה את כל התלאות והמאמצים.

הוסף תגובה