הרי האנדים – (Cordillera de los Andes)

הרי האנדים – (Cordillera de los Andes)

הרי האנדים הם רכס ההרים הארוך ביותר בעולם המשתרע לאורך 8000 ק"מ וחוצה את יבשת אמריקה הדרומית לכל אורכה. שרשרת הרי האנדים חולשת על פני שטח עצום ועוברת בין רוב מדינות דרום אמריקה ביניהן: ונצואלה, קולומביה, אקוודור, פרו, בוליביה, צ'ילה וארגנטינה. פרוש שמם של הרי האנדים בשפת הקצ'ואה הוא "פסגה גבוהה" ואין ספק שזהו שם ההולם אותם מאוד. פסגותיהם הגבוהות של רכס ההרים מפאר את מדינות דרום אמריקה. רוב הפסגות הגבוהות מושלגות והן כוללות את האתרים המרשימים ביותר לטיול, טיפוס הרים וטרקים בדרום אמריקה.

הפסגה הגבוהה ביותר בהרי האנדים הוא הר האקונקגואה המצוי בשטחה של ארגנטינה ומתנשא לרום של 6960 מטרים.

באופן כללי הרי האנדים מתפרשים לכל אורח היבשת בחופה המערבי מצפון לדרום ומתחלקים בחלוקה גסה לשני רכסים- הרכס המזרחי והרכס המערבי כאשר ביניהם מצוי שקע עמוק שהוא עמק עצום לאורך כל היבשת. כמובן שיש עוד תת-חלוקות שונות לאורך הרכסים המושפעים משוני בצמחייה, בעלי החיים והגובה של הרכסים השונים. רכס הרי האנדים מתחיל מוונצואלה בצפון ומשתרע ברציפות עד לדרום היבשת בתחום ארץ האש של דרום צ'ילה.

האנדים טומנים בחובם מעבר לשרשרת הרים גם לא מעט תופעות גיאולוגיות מרתקות אחרות ביניהם מדברים המוקפים בהרים סביבם אשר בין המפורסמים בהם מדבר המלח סאלאר דה אויוני שבשטחה של בוליביה. אגם טיטיקאקה השוכן בגבול בוליביה פרו ומוגדר כאגם הגבוה ביותר בעולם שוכן אף הוא בין רכסי האנדים שבין בוליביה לפרו.

בעלי החיים באזור האנדים ייחודיים לרכס הרים זה ולא מעט מיני בעלי חיים התפתחו בתא שטח זה ומשם נפוצו לרחבי היבשת ולכל העולם. החיות המזוהות מאוד עם הרי האנדים הם הלאמה והאלפאקה שנחשבות לבהמות משא המשמשות עד היום לנשיאת ציוד ומטען של מקומיים וגם מטיילים בעת טרקים בהרים. הצ'ינצ'ילה שמשמשת כיום ברחבי העולם גם כחיית מחמד וגם כמקור לפרווה רכה ואיכותית אך בעל החיים המרשים ביותר והמזוהה ביותר עם אזור האנדים הוא ללא ספק נשר קונדור האנדים המרשים החג באזור שרשרת ההרים וניתן לחזות בו באזורים שונים לאורך הרכסים ברחבי היבשת.

לאורך אלפי שנים התקיימו תרבויות שונות לאורך הרי האנדים שהיו מקור חשוב של מזון, מחצבים, והגנה לבני האנוש שפיתחו עליהם תרבויות רבות. לאורך ההיסטוריה ועד היום מהווים הרי האנדים מקור כלכלי חשוב למדינות דרום אמריקה המשתמשות במחצבים הרבים הפרוסים לאורך ההרים. המפורסמת בתרבויות הקדומות לאורך הרי האנדים הייתה כמובן ממלכת האינקה המרשימה שהקימה את עריה על הרכסים הגבוהים.

בירת האימפריה של ממלכת האינקה הלוא היא קוסקו שבפרו הוקמה על פסגה נישאה של הרי האנדים ובה ניתן לראות עד היום את השרידים לממלכה העתיקה. לא הרחק מקוסקו מצויה עיר אינקה נוספת המאצ'ו פיצ'ו אשר נסתרה מעיניהם של הכובשים הספרדים שלא החריבו אותה ונחשבת לאחד מהשרידים החשובים של תרבות האינקה הקדומה. האתר שהוא אחד מאתרי התרבות והמורשת החשובים בעולם הוא מהמפורסמים והידועים שבשרשרת האנדים כולה.

לא ניתן לטייל בדרום אמריקה מבלי לעבור לאורך הרי האנדים והטיול בהם ובאתרי הטבע המרשימים ועוצרי הנשימה הסובבים אותם בין אם הפסגות המושלגות, הלגונות המרהיבות, המפלים המדהימים, הנהרות והאגמים רחבי הידיים, והעמקים הירוקים הם חלק בלתי נפרד משיאי הטיול בדרום אמריקה.

הרי האנדים שזורים כחוט השני בכל מסע בדרום אמריקה. רבים המטיילים הבוחרים לזגזג בין צ'ילה וארגנטינה הגובלות זו בזו ברכס הרי האנדים ולעבור מנקודת עניין אחת למשניה במעברי הגבול הרבים הקיימים לאורך הרכס. מטיילים רבים מוצאים דרך זו כיעילה, המעניינת והמרשימה ביותר למצות הן את ארגנטינה והן את צ'ילה בטווח הזמן הממוצע למדינות אלה העומד בפני המטייל הישראלי בדרום אמריקה.

הוסף תגובה