ארמון וורסאי – Chateau de Versailles

ארמון וורסאי – Chateau de Versailles

ממערב לפריז, מרחק נסיעה לא רחוק ממוקם ארמון וורסאי וגניו המפוארים שהיה לארמונם המפואר של מלכי צרפת מאז ימיו של המלך לואי ה-14.

ההיסטוריה של ארמון וורסאי-
ארמון וורסאי הוקם בימיו של המלך לואי ה-14 במאה ה-17 ובנייתו הראשונית הושלמה בשנת 1682. לאחר לואי ה-14 התגוררו בו גם ממשיכי שושלתו כאשר כל אחד מהם הוסיף ושכלל את הארמון ככל העולה על רוחו ופיתח אותו לכדי אחד הארמונות המפוארים והמהודרים באירופה.

העושר והפאר שמאפיין את ארמון וורסאי היה לאחת מהסיבות לפרוץ המהפכה הצרפתית בשנת 1789, כך סבורים מרבית ההיסטוריונים. המעבר של שושלת המלוכה הצרפתית לוורסאי שממוקמת מרחק מה ממרכז פריז אפשרה לשליט לואי ה-14 לשלוט ביד רמה יותר בעמו בכך שניתק עצמו ממגע ישיר עם האזרחים שכן ארמונו הקודם "הלובר" היה ממוקם בלב פריז (בדיוק במקום בו שוכן היום מוזיאון ה"לובר" המפורסם). ארמון וורסאי המפואר היה לסמל בעבור אזרחי צרפת לניכור של השלטון המלוכני, האטימות ושרירות לב השלטון, לסבל העם שסבל מעוני מחפיר ולא עמד בנטל הקנסות והמיסים שהטילה עליו המלוכה שחיה חיי ראוותנות ונהנתנות. בארמון וורסאי אמרה המלכה מארי אנטואנט רעייתו של לואי ה-14 את המשפט הידוע: "אם אין לחם יאכלו עוגות" כתשובה לכך שעניי פריס רעבים ללחם. משפט זה מגלם בתוכו את הניכור העצום ששרר בין האצולה ובני הארמון שחיו חיי פאר, כפי שניתן לראות בביקור בארמון וורסאי, לבין העם.

הגנים של ארמון וורסאי המתפרשים על שטח רחב ידיים מאופיינים בגינון מופקד וסימטרי לכל אורכם. הגנים עמוסים במזרקות מרשימות ואגמים רחבי ידיים. העצים והצמחייה במקום מטופחים מאוד וגזומים בצורות מדויקות וזאת על פי דרישתו של המלך לואי ה-14 שבימיו הוקמו לראשונה וזאת על מנת להעביר את המסר שאפילו הטבע מתיישר למרותו של המלך.

לאורך ההיסטוריה היה ארמון וורסאי מודל ארכיטקטוני שהיה לסמל עבור שליטים ומלכים מרחבי העולם שהורו לאדריכלים בארצותיהם ללכת וללמוד את יופיו של ארמון ורסאי וגניו ולהעתיק אותו בבניית ארמונות שונים ברחבי העולם. וכך ניתן למצוא היום ברחבי אירופה ארמונות וגנים רבים אשר נבנו בהשראת ארמון וורסאי המפואר.

ארמון וורסאי כאתר תיירות
במאה העשרים השכילה ממשלת צרפת להפוך את ארמון וורסאי לאתר תיירותי והשקיעה משאבים רבים על מנת לשפצו ולפתוח אותו לביקורי תיירים מרחבי העולם. הארמון עמד מוזנח לאורך שנים רבות ורהיטיו היקרים מתקופת מלכותו של מלכי צרפת נשדדו או נמכרו במכירות פומביות. לקראת פתיחתו המחודשת שיפצה ממשלת צרפת את הארמון והחלה באיסוף מאסיבי של הרהיטים המקוריים שהיו בארמון וחלקם ממוקמים היום בדיוק במקום בו עמדו לפני מאות שנים.

כיום האתר של ארמון וורסאי פתוח לקהל ונערכים בו סיורים מודרכים לטובת התיירים המגיעים אליו מכל קצוות עולם. ניתן לבקר באולמות שונים של הארמון ובחלקים הפתוחים לביקור הקהל. ניתן להתרשם מהפאר וההדר שבחדרים השונים ולאחר מכן לצאת לטיול עצמאי בגני וורסאי המרשימים שרמת הגינון המוקפדת שלהם נותרה כפי שהייתה מלפני עשרות שנים. הגנים והארמון של וורסאי הוכרו על ידי ארגון אונסק"ו כאתר מורשת עולמי הראוי לשימור. בעת הביקור בחדרי הארמון שימו לב לארכיטקטורה מרהיבת העין. הפאר וההדר שהושקע בחדרים השונים לאורך הארמון עוצר נשימה. הרימו ראשיכם אל על וצפו בתקרות המצוירות בציורים מעשה ידיהם של טובי הציירים והאומנים של צרפת שהובאו במיוחד לארמון על מנת לעטר את קירותיו.

אחד האולמות המפוארים ביותר באמון וורסאי הוא ללא ספק "אולם המראות" אשר על קירותיו ותקרתו מצוירים הישגיו של המלך לואי ה- 14 שהורה לתארם בציורים המנציחים את גדולתו ופועלו עוד בימיו. באולם המראות נחתמו "הסכמי וורסאי" המפורסמים לאחר תום מלחמת העולם הראשונה אשר חותמים את המלחמה ומגדירים את ההבנות שנתקבלו בתום הקרבות.

לאחר הביקור המודרך בארמון הקדישו זמן מה לביקור בגני וורסאי המרשימים מאוד. רמת הטיפוח והגינון של הגנים נשארו כשהיו מלפני מאות שנים על מנת לשמור על הדיוק, הצורות המסותתות של הגינות וצורת הגיזום הייחודית והסימטרית היוצרת מראה מרשים מאוד שללא ספק מבטא את שרצה לואי ה-14 להעביר- אין ספק שבגינות וורסאי גם הטבע מתיישר למרותו של המלך… (או לפחות הגננים הרבים, שעמלים בגנים שעות רבות, מסייעים לו בכך…)

איך מגיעים לארמון וורסאי מפריז?
הדרך הנוחה ביותר להגיע לארמון וורסאי מפריז היא דרך המטרו, נסיעה של כ-40 דקות. בוורסאי יש 3 תחנות מטרו שונות:

Versailles Rive Gauche

 Versailles Rive Droite

Versailles Chantiers

כאשר התחנה הראשונה (Versailles Rive Gauche) היא הקרובה ביותר (5 דקות הליכה בלבד מהארמון) כך שזאת כנראה התחנה שתעדיפו לרדת בה, אך זה תלוי מהיכן אתם מגיעים (בכל מקרה עדיף לרשום את שמות שלושת התחנות).

דרך נוספת להגיע לארמון וורסאי היא באמצעות קו אוטובוס מס' 171 שעושה את דרכו מ-
Pont de Sevres (בסוף קו מטרו מס' 9 ) לארמון וורסאי (נסיעה של כ-30 דקות).

הוסף תגובה