הונדורס

הונדורס

הונדורס היא מדינה גדולה במרכז אמריקה שמהווה יעד תיירותי מועדף עבור אותם טיילים ותיירים  שהחליטו לנטוש את המסלול הקלאסי של טיול במרכז אמריקה. אותם אלה שמאסו בביקור באתרי  התיירות השגרתיים ולצעוד באותם טרקים שמוגדרים כ"חובה" בכל אחד ממדריכי התיירות הפופולאריים.
 

אלה המעיזים יותר מביניכם תהיה הונדורס גן עדן להרפתקאות ביערות עד עבותים, שמורות טבע  נידחות שלא רבים התיירים המגיעים אליהם. אז אתם בעלי תעוזה, מעוף ורצון לטעום את מרכז  אמריקה מזווית שונה, פחות תיירותית ופרועה קצת יותר- הונדורס היא הכתובת האולטימטיבית עבורכם!

הונדורס – כרטיס ביקור
שם מלא– רפובליקת הונדורס
עיר בירה– טגוסיגלפה
משטר– רפובליקה נשיאותית
אוכלוסייה– 6,970,000 נפש
דת– רוב האוכלוסייה נוצרית קתולית
שפה רשמית– ספרדית
מטבע– למפירה
אקלים– האקלים הטרופי בהונדורס משתנה בין פנים המדינה לבין החופים. פנים המדינה יהיה קריר יותר ולח פחות לעומת החופים שם הטמפרטורה תהיה גבוהה יותר ברוב ימות השנה ואחוזי הלחות גבוהים אף הם. העונה הגשומה בהונדורס היא בין החודשים מאי-אוקטובר בה מחירי התיירות נמוכים בהרבה לעומת העונה היבשה.

הונדורס – היסטוריה
המתיישבים הראשונים בהונדורס היו ככל הנראה בני המאיה שעשו זאת כבר לפני אלפי שנים אך כמו בכל שאר מדינות מרכז אמריקה נטשו את יישוביהם ונעלמו באורח מסתורי מעל פני ההיסטוריה. הספרדים הגיעו להונדורס כמו לכל ארצות מרכז אמריקה במאה ה-16. את שמה היא קבלה מכריסטופר קולומבוס על שם המים העמוקים של הים הקריבי. "הונדורס" בספרדית פירושו "מים עמוקים".
 

את עצמאותה קיבלה הונדורס בסיום השלטון הספרדי בכל מרכז אמריקה בשנת 1821. היא הכריזה סופית על עצמאותה לאחר פרישתה מפדרציית מדינות מרכז אמריקה בשנת 1938.
 

לאחר הכרזת עצמאותה שלטו בה מספר משטרים צבאיים של כוחות שונים במדינה. במאה העשרים השתלטו על השוק הכלכלי בהונדורס מספר חברות אמריקאיות שרכשו קרקעות רבות של מטעי בננות במדינה והחלו לייצא ממנה בננות אל ארה"ב והמערב. כוחן של חברות אלה בעקבות אחיזתן הכלכלית בענף הייצוא מספר אחד של המדינה עלה וגבר והן החלו להיות בנות ברית של מפלגות המשטר, דבר שהשפיע רבות על המאזן הפוליטי במדינה במאה העשרים ועל השפעתה של ארה"ב על המדינה הצעירה.
 

בשנות השבעים של המאה העשרים פרצה מלחמה קצת מוזרה בין הונדורס לבין אל-סלבדור, שכנתה, שכונתה "מלחמת הכדורגל", אשר פרצה בין שתי המדינות במהלך משחק כדורגל עמוס מתחים על עליית אחת הקבוצות למונדיאל. המשחק שריכז בתוכו מתחים של שנים אודות דיכוי של מהגרים מאל-סלבדור בהונדורס גרם למלחמת בזק בת מספר ימים בין שתי המדינות אך תוצאותיה היו התדרדרות משמעותית ביחסיהן של שתי המדינות השכנות.
 

בתקופת המהפכות שפקדו את שכנותיה, ניקרגואה, גואטמאלה ואל-סלבדור הייתה הונדורס מעין בסיס צבאי לצבא ארה"ב שהתאמן בתחומה ומשם שיגר את כוחותיו להתערבות בסכסוכים במדינות מרכז אמריקה, מתוך רצון אמריקאי לתפוס עמדת כוח משפיעה על מאזן היחסים באמריקה הלטינית. לאחר מספר שנים החליטה הונדורס לקוץ בהיותה "הבסיס הצבאי של ארה"ב" ולנתק את מערכת היחסים הזו עם האחות הגדולה.
 

עם ניתוק ההתקשרות הצבאית בין שתי המדינות קטן גם הסיוע הכלכלי של ארה"ב להונדורס כמו גם הייצוא של הבננות אליה ובכך גדל חובה של המדינה והמאזן הכלכלי בה הפך לשליל י יותר ויותר. המשבר הכלכלי במדינה החריף עוד יותר עם תקיפתו של הוריקן "מיץ'" האכזר שתקף בשנת 1998 את רוב מדינות מרכז אמריקה וזרע הרס רב בהונדורס. ההוריקן יצר שיטפונות ונהרות בוץ עצומים ברחבי המדינה דבר שהצריך שיפוצים נרחבים והשקעות כספים נרחבות בשיקום הנזקים.

הונדורס- גיאוגרפיה, החי והצומח
הונדורס הממוקמת במרכז אמריקה גובלת מדרום באל-סלבדור וניקרגואה, במערב בגואטמאלה ורחוקה כ-70 ק"מ דרך מפרץ הונדורס מבליז שכנתה מצפון. להונדורס רצועת חוף קריבי ארוכה מאוד לעומת רצועת חוף קצרה בצד הפאסיפי לשפת האוקיאנוס השקט.
 

רוב המדינה ובעיקר האזורים הפנימיים בה, מסולעים והררים אך יש בה גם אזורים מישוריים ופוריים יותר באזור שפלת החוף, ליד קו החוף הקריבי הארוך של המדינה. באזור שפלת החוף מרוכזים מרבית מטעי הבננות וגידולי הקפה שהם ענף הייצוא המרכזי של הונדורס לאורך שנים.
 

מדיניות סביבתית לא אחראית מצד ממשלות הונדורס הובילה לקצב מהיר של בירוא יערותיה הטבעיים ולחיסול תאי גידול נרחבים של המדינה בצורה נרחבת ובלתי מבוקרת עד כדי כך שחלקים נרחבים מהיערות הטבעיים שהיו במדינה עד לפני שנים אחדות הוחרבו לחלוטין והערים הגדולות של המדינה התרחבו על חשבון שטח זה לבלי היכר.
 

בירוא היערות והתרחבות הערים על חשבון הטבע הוביל למכה אנושה לחי ולצומח במדינה שנותר בשטחים מצומצמים מאוד בה, בעיקר באזור מוסקיטה, הכרוי על שם כמויות היתושים הגדולות המצויות בו. במקומות בהם עדיין ניתן למצוא בעלי חיים בהונדורס ניתן למצוא זנים נדירים של ציפורים טרופיות יפות ובעלי חיים בסכנת הכחדה המתחבאים במעמקי היערות העבותים שלה.

הונדורס – מה לראות ומה לעשות?
הונדורס היא מדינה קתולית ברובה וניתן לראות נוכחות ערה של כנסיות ושל פעילות דתית בעיקר בערים הגדולות. תושבי הונדורס המסורתיים עוסקים רבות במלאכת יד מסורתית שהיא לרוב גילוף בעץ, ייצור של כלי נגינה מסורתיים, אריגה בצמר, קרמיקה ועיבוד עורות.
 

באזור חופי הונדורס הקריביים ניתן לנפוש בחופים נפלאים בעלי חוף לבן ועצי קוקוס כמו שרק ניתן לדמיין. לחובבי הצלילה במים רדודים ניתן לצלול צלילות לא עמוקות עם בלוני חמצן או סתם צלילות עם שנורקל וליהנות משוניות יפות ומזנים מגוונים ומיוחדים של דגים האופייניים לים הקריבי.
 

באזורים המיוערים יותר של הונדורס קיימים מספר פארקים לאומיים בהם נפרשים שבילי מטיילים לאוהבי הטרקים שביניכם, כמו גם מספר הרים בעלי פסגות נישאות עליהן ניתן לטפס ולהעפיל על פסגותיהם.

הונדורס- מה שחשוב לדעת וכדאי לזכור!
וויזות ואשרות כניסה- לישראלים יש צורך להנפיק וויזה לצורך כניסה להונדורס אותה ניתן להוציא או במדינות השכנות לה או עדיף לעשות זאת כבר בישראל בטרם יציאתכם לטיול בשגרירות הונדורס בישראל הנמצאת בהרצלייה.
מחלות וסכנות בריאותיות- מלריה, איידס, כולרה, קדחת דנגי ועוד. יש צורך להיוועץ במרפאות המטיילים ברחבי הארץ בטרם יציאתכם לטיול ולהצטייד בתרופות וחיסונים מתאימים בהתאם לאזורי טיולכם.
חשמל- 110 או 220 וולט (תלוי באזורים)
שעון- השעון המקומי בהונדורס מאחר את ישראל ב-8 שעות.
מטבע- למפירה
עלויות מחייה- עלויות המחייה בהונדורס הן יחסית זולות וכמובן עולות באופן הדרגתי ככל שמתקרבים יותר לערים הגדולות ולמרכזי התיירות בחופים.
זהירות יתושים!- בחלקים נרחבים בהונדורס ובעיקר באזורים הפראיים יותר של יערות הגשם העבותים יש כמויות גדולות של יתושים חלקם נושאים את מחלת המלריה- יש להקפיד להצטייד בחומרים דוחי יתושים ואף נטילת כדורים נגד מלריה טרם הטיול באזורים אלה.

הוסף תגובה