גואטמאלה

גואטמאלה

גואטמאלה, השוכנת במרכז אמריקה היא מרכזה התרבותי והרוחני של בני עמי המאיה  העתיקים שהקימו בה מקדשים ומקומות פולחן והיו לשושלת מפוארת של עמים שחיו בכל אזור  מרכז אמריקה לפני אלפי שנים. עמי המאיה היו בעלי תרבות עשירה, ידע מדעי ואסטרונומי עצום  אשר נכחדו כמעט כליל מעל פני האדמה לאורך השנים.

אך גואטמאלה היא גם מדינה קשת יום שמנסה להתאושש אחרי שנים של כיבוש ספרדי ודיכוי בני העמים הילידים שחיו בה וצאצאיהם, מלחמות תרבות ומאבקים פנימיים שהובילו למלחמות אחים קשות גלי אלימות רבים והשארות המדינה מאחור מבחינת התפתחות טכנולוגיה וקדמה.

ואולי זהו הקסם של גואטמאלה: נופים פראיים, מקדשי מאיה ופירמידות חבויות במעבה היער,  מפגש של עם מסורתי שמאוד מאוד רוצה להתקדם ובימים אלה ממש עושה את צעדיו המשמעותיים אל הקדמה המערבית.   תיירים רבים נמשכים אל קסמה של גואטמאלה כי מכילה בתוכה את תמצית הנופים, החוויות והקסם של אמריקה הלטינית באזורי אמריקה התיכונה- "יש בה את הנופים היפים ביותר" כך יאמר לכם כל תייר שנסע אליה וחזר מאושר…

גואטמאלה – כרטיס ביקור
שם מלא: רפובליקת גואטמאלה

עיר הבירה: גואטמאלה סיטי

משטר: דמוקרטיה נשיאותית

אוכלוסיה: 14,655,189 נפש

דת: נצרות פרוטסטנטית, נצרות קתולית, ודת המשלבת את פולחן בני "המאיה" עם הנצרות המודרנית.

שפה: ספרדית ושפות שבטיות שונות (כמעט ולא מדברים אנגלית!)

מטבע: קצאל

מזג אוויר: האקלים בגואטמאלה כמו בשאר אמריקה הלטינית מושפע מסופות קריביות וטרופיות הנוצרות בלב האוקיאנוס האטלנטי והים הקריבי ומשפיעות על סופות הגשמים והרוחות. מזג האוויר טרופי ברובו עם טמפרטורות גבוהות ואחוזי לחות גבוהים ברוב האזורים.

גואטמאלה- קצת היסטוריה
גואטמאלה הייתה לאורך השנים מרכז חיי תרבות של בני המאיה. בני תרבות זו שהיעלמותם מעל פני האדמה נותרה כחידה לאורך השנים הקימו בה עשרות מקדשים והפכו את גואטמאלה למרכז הפולחן הדתי שלהם על אף שהיו פזורים לאורך כל מרכז אמריקה. עם הגעת הספרדים לחופי אמריקה המרכזית במאה השש עשרה החל דיכוי בני העמים והשבטים שחיו בגואטמאלה בשלווה לאורך השנים.

מקדשיהם של בני המאיה הושחתו, הושמדו והריסותיהם נותרו מכוסות בחול עפר וצמחיית ג'ונגל עבותה עד שנחשפו בעידן המודרני והפכו לאחת האטרקציות הבולטות שיש לגואטמאלה כיום להציע. הספרדים גזלו את אוצרותיהם של בני המאיה כמו גם את גידוליהם, שדותיהם והפכו אותם לעבדיהם המושפלים והמדוכאים דבר שהעמיק את השסעים והקרעים בחברה הגואטמאלית.

רק בשנת 1821 קיבלה גואטמאלה את עצמאותה מהספרדים אך לא היה זה סופם של חבלי הלידה של האומה ששיוועה לעצמאותה. לאורך ההיסטוריה המודרנית קמו בגואטמאלה מספר שליטים רודניים שהשליטו בה משטרים צבאיים כוחניים שהביאו לעידן שחור בהיסטוריה של גואטמאלה. רק בסוף שנות התשעים כוננה בגואטמאלה ממשלה דמוקרטית שחתמה על הסכמי שלום עם רוב ארגוני הגרילה של המדינה והשקט החל לשרור (באופן יחסי יש לומר) במדינה שעדיין מלקקת את פצעי מלחמת האזרחים לאחר שנים של קרבות.

גואטמאלה- גיאוגרפיה, החי והצומח
גואטמאלה יש האומרים היא אולי היפה והמגוונת באמריקה המרכזית. היא מגלמת בתוכה את כל פלאי אמריקה הלטינית וקצת יותר. היא פרוסה בין החופים הקריביים במערבה באזור ליוינגסטון וריו דולסה שנראים כמו מושבות קולניאליות אפריקאיות אליהם הובאו לפני שנים עבדים אפריקנים שהיום חיים שם בשלווה ומשווים למקום תחושה של חיים בג'ימייקה לבין החופים המזרחיים הפרועים והבתוליים לשפת האוקיאנוס הפאסיפי. חופים ארוכים ופרועים שהתיירות טרם פגעה בראשוניותם.

במרכז גואטמאלה ויותר בצפונה ניתן למצוא את הרי הגעש הפעילים הגבוהים והגועשים ביותר באמריקה הלטינית. ניתן לצאת לטרקים לטיפוס על הר געש פעיל וליהנות מצפייה נדירה ומחוויה של "פעם בחיים" בה תוכלו לעמוד על שפת לוע הר געש ולראות את הלבה מבעבעת תחת רגליכם.

שטחים רבים בגואטמאלה נותרו מיוערים ובעלי צמחייה עבותה של עצים טרופיים ענקיים הנשאים לגובה רב ובעלי שורשים בגובה של מעל לשני מטרים! שימור הצמחייה הותיר תאי גידול רבים עבור בעלי חיים נדירים ביבשת ביניהם קופי השאגן, פומה, יגואר מיני זוחלים ונחשים, עכבישי טרנטולה ארסיים ועוד.

גואטמאלה – מה לראות ומה לעשות?
גואטמאלה מלאה בשרידי תרבות המאיה שזועקים ממנה כמעט בכל פינה. החברה בגואטמאלה מאוד מסורתית וזה אולי הקסם שבה. האנשים פשוטים מאוד, מסורתיים ומכאן גם מאוד לא מתקדמים מבחינה טכנולוגית אך אם תאמצו את קסם המקום תוכלו ליהנות בה מאוד.

הבירה, גואטמאלה סיטי, היא עיר מתועשת בלי חשיבות תיירותית מיוחדת דלגו עליה והמשיכו לאנטיגואה, הבירה התיירותית של גואטמאלה ומרכז החיים שלה. שם תוכלו לחוות עיר קולוניאלית עם בתים קטנים וצבעוניים שווקים מקומיים של בני המקום, מוזיקה מסורתית וגם לצאת לטרקים יפים באזור שהבולט בהם הוא הטרק להר הגעש הפעיל "הפקאיה" בו תוכלו לצפות בלבה גועשת ממרחק של מטרים ספורים בלבד!

אטרקציות תיירותיות שלא כדאי לפספס בגואטמאלה הן האזור של "סמוק שמפיי" באזור לנקין בצפון המדינה. זהו פארק לאומי מרשים מאוד בעל תופעת טבע ייחודית של שמונה בריכות בעלות מים צלולים בצבע טורקיז מדהים הנשפכות האחת לשנייה כאשר מתחתיהן זורם נהר גועש.

אתרים נוספים בולטים הם כמובן שרידי תרבות המאיה המרשימים ביותר בג'ונגלים של "טיקאל" באזור חצי האי "פלורס" בצפון המדינה. באזורים אלה תוכלו לצאת לטיולי זריחה על מנת לחזות בג'ונגל המתעורר מפסגתו של אחד המקדשים הקסומים הנשאים מעל לצמרות עצי הענק של הג'ונגל העבות – אל תחמיצו את
מקדשי טיקאל כי מקדשים אלה הם היפים, העוצמתיים והאותנטיים ביותר בכל אזור מרכז אמריקה.

יום העצמאות של גואטמאלה הנחוג בספטמבר יחד עם שחרור כל ארצות מרכז אמריקה מלווה במצעדים ססגוניים ומסורתיים של ילדי כל בתי הספר היוצאים בריקודים אל הרחבות. ניתן לטעום ביום זה את המסורת ושמחת החיים של אנשים שחסר להם כל כך הרבה, שחיים בעוני מרוד אבל עדיין יודעים לשמוח ולהיות מאושרים בחלקם.

גואטמאלה – דברים שחשוב לדעת וכדאי לזכור!
וויזה ואשרות כניסה – לתייר הישראלי אין צורך בוויזה או אשרת כניסה לביקור של עד שלושה חודשים בגואטמאלה. שימו לב שלעיתים נוטים שרלטנים "לגבות" מיסי מעבר לא חוקיים ופיראטיים בגבולות.

מחלות ובריאות – בגואטמאלה סכנות מלריה, כולרה, קדחת דנגי, טיפוס הבטן, כלבת ועוד. יש להיוועץ ברופאי מרפאות המטיילים ברחבי הארץ טרם יציאתכם למסע ולהצטייד בתרופות ובחיסונים מתאימים עפ"י מסלול טיולכם.

שעון– השעון המקומי בגואטמאלה מאחר את השעון המקומי בשיראל בשמונה שעות בדיוק.

חשמל– 115-125 וולט, באזורים המתויירים יש אספקת חשמל אם כי לעיתים יש הפסקות חשמל תכופות בעיקר בלילות סערה.

מטבע- קצאל

תחבורה- לאוהבים אתגרים ניתן להסתמך על האוטובוסים המקומיים של גואטמאלה (צ'יקן באסים) ביודעים בצפיפות ובדוחק שבהם, לאוהבי הנוחות ליעדים הפופולאריים לתיירים לרוב קיימות מוניות (שאטלים) במחירים סבירים.

עלות מחייה- עלות המחייה בגואטמאלה עבור התייר הישראלי זולה מאוד!

אזהרת מטיילים- בגואטמלה קיימים לעיתים גילויי אלימות ופשיעה כלפי זרים. יש להקפיד שלא להסתובב לבד ברחובות הערים הגדולות באזור החשיכה, להיזהר מפני אירועי שוד וכיוס ולהקפיד לטייל במקומות התיירותיים והידידותיים לתייר.

הוסף תגובה